Abelia

Innhold

Innovasjonsdrevet merkevarebygging

Nyhet, Innovasjon, Design og merkevare

Publisert

Monika Hestad og Ihna Stallemo i rådgivningsselskapet Brand Valley.

Monika Hestad og Ihna Stallemo i rådgivningsselskapet Brand Valley.

– Det er en utfordring for langsiktig merkevarebygging at markedsavdelingen ikke snakker med produktutviklingsavdelingen, sier Monika Hestad.

Hun jobber i det strategiske rådgivningsfirmaet Brand Valley som ble etablert i London i 2011, og har hatt kontor i Oslo de siste tre årene. De leverer forskningsbasert rådgivning, kurs og publikasjoner innen innovasjon, merkevarebygging og design.

– Innovasjon handler om en suksessrik utnyttelse av nye idéer, og merkevarebygging handler om å bygge positive opplevelser og gjenkjennelse. I mange bedrifter er dette to separate prosesser – med få bånd mellom prosessene. Dette kan føre til at innovasjonsarbeid og jakten etter nye løsninger tar en annen vei enn merkevarearbeidet bedriftene gjennomfører. Eller motsatt, sier Hestad.

Produkt og markedsføring i ett

Fysiske produkter, tjenester og digitale produkter – for eksempel apper – gir muligheter til å tenke produkt og markedsføring i ett. Denne kombinasjonen er lite forsket på, og noe bedriftene ofte må finne sin egen «magiske» formel for.

– De som lykkes med denne koblingen tar gjerne store deler av markedet, og blir ofte både respektert og elsket av sine kunder. Spørsmålet vi stiller er hvordan bedriftens ambisjoner om innovasjon innen produkter og tjenester kan bidra til å gi bedriften en merkevareposisjon eller å styrke en eksisterende posisjon?

Torsdag 22. juni deltar Monika Hestad på Abelias seminar om innovasjon og merkevarebygging der disse to prosessene sees i sammenheng.

Idéutveksling

– Målet er å få til en idéutveksling på tvers av alle deltakerne for å lære mer om hvordan bedrifter arbeider med innovasjonsarbeid, samt hvordan nye produkter, tjenester og forretningsmodeller kan bidra til å styrke merkevarene, sier Abelias leder for design og merkevare, Gisle Mariani Mardal.

Han trekker frem det norske selskapet Shortcut som et godt eksempel på innovasjonsdrevet merkevarebygging. De deltar også på seminaret den 22. juni.

– Shortcut er Norges ledende appbyrå med over 50 ansatte og med fortsatt kraftig vekst. I samarbeid med Norges største bedrifter har de levert kvalitetsapper i ti år – alltid med fokus på hva appen faktisk skal gjøre og hva de som skal bruke den egentlig trenger, sier Mardal.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: