Innhold

- Trenger problemløsere av begge kjønn

Nyhet, Ledelse

Publisert

Portrett av Jan M. Moberg

Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i TU Media, Jan M. Moberg sitter i fagjuryen som skal kåre Norges 50 fremste #ITkvinner. Foto: Eirik Helland Urke.

- Når fremtidens samfunnsutfordringer skal løses kan vi ikke basere oss på at bare halve befolkningen skal delta i problemløsningen. Det sier Jan M. Moberg som sitter i juryen når Norges 50 fremste #ITkvinner skal kåres.

Dette er Jan M. Moberg:

Jan M. Moberg er ansvarlig redaktør og administrerende direktør i TU Media, der han har vært i 7 år. I tillegg til papir- og nettavisen TU, gir TU Media ut digi.no og insidetelecom.no. Han har lang erfaring fra mediebransjen: Edda Media, Orkla Media, Telenor og Hegnar Media. Moberg er sivilingeniør i datateknikk og har en MBA i finans.

TU er et av de mediene som har fulgt IKT-sektoren på nært hold lengst. Sammen med Abelia og Oda-Nettverk deltar TU som partnere ved et felles arrangement 8. mars som skal kåre Norges 50 fremste  IT-kvinner.

Norge trenger problemløsere av begge kjønn for å skape nye kunnskapsarbeidsplasser og nye vekstnæringer. Mange av løsningene på våre største samfunnsutfordringer innenfor helse og klima handler om utvikling og bruk av teknologi. Da kan vi ikke basere oss på at bare halve befolkningen skal delta i problemløsningen.  - Dette er et tema som er stadig like aktuelt, sier Moberg. Utfordringen ser ut til å være særlig stor innenfor IT og teknologi. Bare syv av de 100 største selskapene i Norge har kvinnelig administrerende direktør. Bare 16 prosent av topplederne i IKT-næringen i Norge er kvinner. Kun to av ti som begynner på IT-utdannig er kvinner. 24 prosnet av de ansatte i IKT-næringen er kvinner. Ved å engasjere oss i kåringen av Norges 50 fremste IT-kvinner og STAR-programmet ønsker TU å være med på sette denne problemstillingen på agendaen.

Hva mener du skal til for at bransjen skal trekke til seg flere kvinner?

- Her er det to parter som må ønske en endring. Kvinner må ønske seg til bransjen og bransjen må legge forholdene til rette for bedre kjønnsbalanse. Bedre fordeling er viktig fordi det bidrar positivt til produktivitet og til bedriftens omdømme. 8. mars får vi se mange eksempler på kvinner – og bedrifter – som har lykkes. Kanskje bør kvinner tenke mer som menn, være mer selvbevisste og søke seg til jobber de ikke behersker 100 prosent, sier han og legger til: Det er ikke nødvendig å være beskjeden, selv om det ikke bør tippe over den andre veien heller.

Hvilke grep ville du iverksatt for å få økt kjønnsbalanse i ledergruppen?

- Her trengs det langsiktig tenking og bevissthet. Det er tre forhold jeg vil trekke frem, nemlig bevisst rekruttering, god karriereutvikling og utvikling av fleksible arbeidsforhold, sier Moberg. Det aller viktigste tror jeg er å lytte til kvinner selv - hva mener de må til for å få på plass en endring. Jeg kan ha meninger om dette, men uansett er det kvinnene selv som sitter med de beste svarene.

I TU har vi et bevisst forhold til å trekke frem kvinnelige stemmer i saker om teknologi. Det er viktig for å belyse bredden innenfor teknologiområdet og skaper et godt og variert innhold. Vi kan helt sikkert bli bedre på dette, og derfor ønsker vi gjerne innspill til kvinnelige kilder vi burde snakke mer med, sier Moberg.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: