Abelia

Innhold

  • Abelia
  • Ledelse
  • Strategisk kommunikasjon i en global kamp om markedet

Strategisk kommunikasjon i en global kamp om markedet

Nyhet, Teknologi og digitalisering, Ledelse

Publisert

Karin Greve-Isdahl

Digitalisering, globalisering og et mediebilde i radikal forandring. Hvordan kommuniserer en organisasjon uten konkurrentenes økonomi i et av verdens tøffeste markeder?

Den 12. mai innleder kommunikasjonsdirektør Karin Greve-Isdahl i Opera Software om strategisk kommunikasjon i på et seminar i Næringslivets hus, og vi har bedt henne komme med sine tanker om temaet.

Du skal innlede om strategisk kommunikasjon. Si litt om din tilnærming til temaet.

I motsetning til mange norske selskaper som har store markedsandeler i ett marked, så har Opera hele verden som lekegrind, og selskaper som Apple, Facebook og Google som hovedkonkurrenter. Opera kan ikke bruke store summer på kampanjer i ett marked. Vi må bruke de kanalene vi har til rådighet så effektivt som mulig, det være seg redaksjonelle flater, sosiale kanaler eller betalte kanaler - ofte i en kombinasjon, for å nå ut til et globalt publikum.Vi må jobbe hardt hver eneste dag, oppdatere virkemidlene våre, bruke de beste verktøyene, lære oss nye ting kontinuerlig, og følge med på alt som skjer, for å alltid ligge i forkant av utviklingen. 

Min jobb er todelt. Den er å sørge for at kommunikasjonsteamet har de ressursene som trengs, og at medarbeiderne jobber hardt for å nå de ambisiøse målene vi og organisasjonen har satt oss. Jobben min handler også om å være en strategisk og operativ rådgiver for toppledelsen, og hjelpe dem med å se det eksterne bildet av omverdenen som trengs for å ta gode avgjørelser.

Forandringstempoet og mediebildet endrer seg raskt. Hvordan påvirker det kommunikasjonsarbeidet?

Tempoet og mediebildet endrer seg raskt, så vi må følge med og endre oss der hvor det er hensiktsmessig. Samtidig er det viktig å huske på at mennesket ikke forandrer seg like raskt. Det er begrenset hvor mange sanseinntrykk en person kan ta inn i løpet av en dag. Derfor jobber vi hardt for at våre budskap er relevante og at vi formidler på en måte som er interessant for folk.

Hva er de mest krevende kommunikasjonsoppgavene rent strategisk?

Prioritere arbeidsoppgaver. Vi er et relativt beskjedent team fordelt over hele verden med ansvar for alle Operas eksterne kanaler. Volumet av aktiviteter og arbeidstempoet er ekstremt høyt og vi er på 24/7. Å kunne legge planer fremover i tid er utfordrende når produktene våre, medielandskapet og verktøyene våre endrer seg mye på kort tid. Måling av kommunikasjonsaktiviteter er utfordrende. Det er viktig at kommunikasjonsaktivitetene som gjøres bygger opp under selskapets målsetninger. Vi jobber mye med å evaluere og måle effekten av kommunikasjonsarbeidet vårt.

Nevn de tre viktigste endringene som har skjedd de siste fem årene.

Fra massekommunikasjon på TV og i aviser til en-til-en-samtaler i sosiale medier. Sosiale medier har drastisk endret måten vi som kommunikasjonsavdeling bruker våre ressurser. Sosiale medier gjør at vi som internasjonal organisasjon kan nå ut til flere mennesker raskere og med større treffprosent enn tidligere. Samtidig må vi sørge for at vi snakker målgruppens språk. Vi har gått fra en verden hvor merkevarer roper ut sine budskap, til en verden hvor merkevarer må finne sin relevans i forbrukernes hverdag.

Analyse og innsikt. Vi sitter på så enormt mye mer innsikt i dag, faktisk så mye at det kan være utfordrende å vite hva som er relevant og hva som er støy. Før hadde man nesten ikke innsikt. I dag må vi bruke ressurser på å sile ut den relevante innsikten, og så handle deretter.

"The future is already here, but it's poorly distributed" er et treffende begrep. Det er mye sannhet i det. Vi kommuniserer mot et globalt publikum, med alt fra mennesker som er uhyre langt fremme på teknologi i Silicon Valley, til brukere i land hvor analfabetisme er utbredt. Det er forskjell på folk, og vi må kommunisere deretter.

Hvilke utviklingstrekk må ledere innen kommunikasjon være forberedt på?

Kommunikasjonsavdelingen i Opera Software.

Unge menneskers medievaner er radikalt annerledes i dag enn hva jeg selv har vokst opp med. Måten ungen mennesker forholder seg til teknologi, merkevarer, kjendiser, pop-kultur, og egen identitet kommer fundamentalt til å endre måten selskaper og merkevarer kommuniserer fremover. 

Mine to sønner kommer til å vokse opp i en verden hvor mobiltelefoner er avleggs. De kommer til å vokse opp med kunstig intelligens, VR-briller, meldingstjenester hvor de prater med roboter, video fremfor tekst, simultanoversettelse fra ethvert språk, algoritmestyrt personlig tilpassing av alle tjenester de bruker. Alt dette kommer raskere enn vi forventer, og det kommer til å utfordre et hvert selskaps markedskommunikasjon.

Fortell litt om Operas kommunikasjonsteam.

Vi er et globalt team på rundt 15 personer som har ansvar for all ekstern kommunikasjon. Vi jobber med alt fra krisekommunikasjon, PR til kundeservice i sosiale medier. Vi skriver innholdet til Operas blogg, en blogg som har over 1,5 millioner lesere i måneden. I tillegg har Opera over 23 millioner følgere i forskjellige sosiale medier, så vi bruker mye tid på en-til-en-samtaler med dem. For tiden eksperimenterer vi med hvordan vi kan "hijacke" samtaler på Twitter som ikke direkte handler om oss, men hvor vi likevel kan være relevante, og bygge merkevaren vår.

 

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: