Ber om matching fra fylkene

Publisert

Abelias Daniel Ras-Vidal ber fylkene bruke sine penger på å styrke næringsutviklingen i inkubatorene. Foto: Heidi Widerøe

Abelias Daniel Ras-Vidal ber fylkene bruke sine penger på å styrke næringsutviklingen i inkubatorene. Foto: Heidi Widerøe.

Nå øker Siva bevilgningene til de beste inkubatorene. - Unik mulighet for fylkeskommunene, fastslår Abelias Daniel Ras-Vidal.

Norge trenger flere gode gründere som skaper nye, innovative og lønnsomme bedrifter.

Nå styrker Siva støtten til de beste inkubatorene. Det skjer gjennom å spisse innsatsen på de aller beste, i tillegg til å øke totalrammen med 32 millioner kroner årlig.

Støtte til inkubatorer 2016

SIVA deler inkubatorene inn i fire nivåer, basert på resultater og kvalitet, i sin nye modell. 

Nivå 1 (5 millioner kroner pr. år)

Kjeller Innovasjon, StartupLab, Validé

Nivå 2 (3 millioner kroner pr. år)

Hedmark kunnskapspark, Kunnskapsparken Bodø, Kunnskapsparken Nord, Norinnova Technology Transfer, BTO, Proneo, Silicia, Ålesund kunnskapspark (ÅKP), Innoventus Sør (mottar 4,05 millioner kroner i 2016)

Nivå 3 (2 millioner kroner pr. år)

Inkubator Helgeland, Inkubator Ås, Ko-Aks, Kongsberg Innovasjon, Kunnskapsparken i Nord-Trøndelag, Kunnskapsparken i Sogn og Fjordane, Molde kunnskapspark, NTNU Accel, Oslo Cancer Cluster Innovation, SMART Innovation Østfold.

Nivå 4 (1,5 millioner kroner pr. år)
 
Atheno, Driv Inkubator, Forskningsparken Narvik, Fram Flora, Industriinkubatoren Proventia, Industriutvikling Vest, Knudtzon-senteret, Kunnskapsparken Origo, Kystinkubatoren, Lillehammer og Gudbrandsdal kunnskapspark, Pan Innovasjon, Pro Barents.

Totalt vil Siva bruke 85 millioner kroner på disse 34 inkubatorene.

- Inkubatorer gir rom for de gode ideene. Det er bra at Siva styrker denne ordningen og legger til rette for enda bedre resultater fra de beste miljøene, sier næringsminister Monica Mæland.

- Dette er en målrettet satsing der vi løfter fram gode miljø og bruker de offentlige tilskuddene der de gir størst effekt. Det vil gjøre Siva til et mer effektivt virkemiddel for innovasjon og dermed bidra til økt verdiskaping, sier Kjerstin Spjøtvoll, direktør for innovasjon i Siva.

- Fylkene bør melde seg på

Abelia er strålende fornøyd med at Siva øker potten og belønner de inkubatorene som lykkes.

Nylig har både sentralbanksjefen i sin årstale og produktivitetskommisjonens rapport vist at norsk økonomi er ved et vendepunkt.

Nå etterlyser innovasjonspolitisk rådgiver Daniel Ras-Vidal at også fylkeskommunene kommer på banen.

- Offensive fylker bør sporenstreks starte en dialog med Siva om hvordan de kan matche denne økte satsingen i tiden fremover når Norge skal gå fra omstilling til fremstilling, sier Daniel Ras-Vidal, daglig leder i Foreningen for innovasjonsselskaper i Norge (FIN).

Han tok opp Sivas forsterkede satsing på inkubasjon og forslaget om Norsk Katapult i et møte med statssekretær Grete Ellingsen i Kommunal- og moderniseringsdepartementet tidligere denne uken.

- Timingen for en økt satsing på inkubasjon og utstyr for å teste, simulere og visualisere er helt perfekt. Innovasjonsselskapene er en godt egnet kanal for raskt å sjøsette nye næringspolitiske satsinger for å utvikle et mer kunnskapsbasert og innovativt næringsliv, sier Ras-Vidal.

Les mer om Katapult-forslaget her

Flere nyheter om innovasjon:

  1. Etterlengtet klyngedebatt

    Vestre har mål om at gründerskap skal bli en motor for grønn omstilling, og at Norge skal bli et foregangsland innen bærekraftig næringsliv. For å lykkes, må vi ha en bedre plan for klyngene våre.

  2. Tre gode råd til Vestre

    Alle bedrifter som vokser og innoverer trenger tilgang på kompetanse, kapital og kunder. Skal Norge lykkes med å bli verdens beste land å starte og drive virksomhet i, bør regjeringen konsentrere seg om tre ting.

  3. Eli Wathne til FIN

    Eli Wathne begynner som seniorrådgiver i Foreningen for innovasjonsselskaper i Norge (FIN) 26. februar. Wathne har tidligere vært ordfører i Kongsvinger kommune. Hun har jobbet i flere år med forretningsutvikling, kommunikasjon og markedsføring.

Lurer du på noe?

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt