– Kompetanseheving viktig for IBM

Portrett av HR-direktør Jørgen Magnussen i IBM Norge.

HR-direktør Jørgen Magnussen i IBM Norge.

– Utdanningens lengde er ikke nødvendigvis det avgjørende for IBM. I mange tilfeller er avgangsstudentenes teknologikunnskap utdatert før de kommer i jobb. Generell teknologiforståelse og personlighet blir derfor viktigere.

Det sier HR-direktør Jørgen Magnussen i IBM Norge. 30. november skal han innlede på Abelias læringskonferanse som i år handler om hvordan læringen fortsetter i arbeidslivet.

IBM er blant de aller største teknologibedriftene i verden med 380.000 ansatte i over 170 land. Bare i Norge er det rundt 1000 ansatte, og Magnussen sier at kompetanseheving hos de ansatte blir stadig viktigere.

– IBM investerer mye i tett samarbeid med akademia for å sikre at teknologer får tilført den kompetansen vi trenger. Blant annet har vi inngått samarbeid med UiB og OsloMet. IBM tilbyr også trainee-program og deltidsarbeid til studenter for å bidra til kunnskap om vår teknologi slik at vi blir kjent med studenter og vice versa. Det styrker oss på mange måter. IBM skal fortsatt rekruttere mennesker med topp utdannelse, men vi trenger flere enn akademikerne. Det er vi blitt mer bevisst på de siste årene, sier han.

Selv er Jørgen Magnussen sivilingeniør innen Mechanical Engineering og har arbeidet i IBM siden 1999. Han har mer enn 15 års erfaring innen teknologi- og salgsledelse i programvaredivisjonen i IBM før han i 2016 startet som HR-direktør.

Kompetanse er ferskvare

– Som de fleste bedrifter opplever også IBM den raske endringen innenfor teknologi, noe vi som et internasjonalt innovasjons- og teknologiselskap er med på å drive fremover. Dermed kan man på mange måter si at IT-kompetanse er blitt ferskvare.

Han sier at det er svært viktig for en aktør som IBM å sørge for at de ansatte kontinuerlig oppdaterer sin kompetanse. IBM legger til rette for dette ved å gjøre IBMs interne digitale læringsplattform – Your Learning – tilgjengelig for alle ansatte.

– Dette er en felles inngangsportal til opplæringsaktiviteter som dekker alle våre ansattes behov innen læring og kompetanseheving. Det er en sømløs og attraktiv læringsopplevelse som gir deg som ansatt optimalisert og personifisert læringstilbud basert på rolle, erfaring, interesse og ikke minst IBMs strategiske fokus- og satsningsområder.

40 timer faglig utvikling

– I en årrekke har IBM hatt et fokus på å fremme koblingen mellom kompetansen til våre medarbeidere og de ulike kundebehov. Dette fokuset har resultert i en rekke aktiviteter på tvers av våre geografiske markeder og forretningsområder. I 2013 introduserte IBM konseptet THINK40, et læringsprogram i stor grad basert på selvstudie, der målsettingen er at alle IBM-ansatte skal gjennomføre minst 40 timer faglig utvikling hvert eneste år. Vi ønsker altså ikke bare at IBMere tar etterutdanning. Vi forventer det, sier Magnussen.

Konseptet understøttes av Your Learning-plattformen der et meget vidt spekter av kurs, artikler, webinarer, videoer etc. er gjort tilgjengelige for de ansatte.

– Til hver enkelt aktivitet er det knyttet "THINK40 credit" som de ansatte opptjener når de har gjennomført opplæringen og bestått eventuelle tester knyttet til de enkelte aktivitetene. Hele konseptet er lagt opp til at det er tilgjengelig 24/7, slik at de ansatte selv kan bestemme når og hvor de vil gjennomføre dette.

Hvis det er spesielle forretningsmessige behov for å gjennomføre eksterne kurs eller aktiviteter, kan de legges inn manuelt i den samme portalen slik at man også får uttelling for disse aktivitetene.

– Våre ledere kan gjennom portalen få tilgjengelig informasjon om hvordan medarbeiderne ligger an i forhold til målet om minimum 40 timers årlig kompetanseheving, sier Magnussen.

Jakten på de beste hodene

Magnussen mener IBM må tenke annerledes på grunn av digitaliseringsbølgen som er over oss.

– Kundenes behov endres, teknologien endres, og teknologibedriftene endres. Ikke alle oppgaver i teknologibedrifter krever mange års studier, sier han.

– For IBM er det viktig med mangfold – også av mennesketyper og kompetanse. Vi må speile markedet og kundene vi skal betjene. Dessuten ser vi at mangfold bidrar til økt kreativitet og bedre samarbeid. Vår erfaring er at kundeforståelse, nysgjerrighet og menneskers atferdsforståelse er vel så viktig som hva du kan den dagen du er ferdigutdannet.

Lurer du på noe?

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt