Telenor i bresjen for norsk akselerator

Publisert

startuplab

Telenor setter nå i gang en akselerator sammen med inkubatoren Startuplab.

- Viser vei for hvordan store bedrifter bør samarbeide med de norske inkubatorene, sier Abelia-sjef Håkon Haugli.

Frem til nå har koblingene mellom norske selskaper og oppstartsmiljøene vært svake. Det siste året har det imidlertid skjedd mye.

For et drøyt år siden inngikk Telenor - som en av de første - samarbeid med inkubatoren Startuplab i Forskningsparken i Oslo for å hjelpe norske gründerbedrifter. Det siste halvåret har det også dukket opp flere nye akseleratorer i Norge.

Nå tar Telenor som det første store norske selskapet steget og går i bresjen for en egen akselerator i samarbeid med Startuplab. Akseleratoren kjøres som en del av Startuplabs Catalyst-program. Akseleratoren er et intensivt 3 måneders program i StartupLab med inntil 6 selskaper som får 1.3. millioner kroner i investering fra StartupLab.

Les mer om initiativet på Shifter eller hos Digi.no 

Partner Per Einar Dybvik i Startuplab vektlegger at samarbeid med norsk næringsliv ofte er avgjørende for at næringslivet skal lykkes internasjonalt. 

- Gründerne har sine styrker i se trender tidlig, høyt tempo, pågangsmot og risikovilje. Hvis dette kombineres med næringslivets bransjeinnsikt, samt vilje til å bli gründernes første kunder vil det kunne bli svært slagkraftig, sier Per Einar Dybvik, partner i StartupLab.

Igangsettelsen av programmet skjer samtidig som Telenor kårer vinnerne både i første runde av Telenor Mobile Challenge (nok et samarbeid med Startuplab) og i første runde av sitt interne oppstartsprogram, Ignite. Her sendte de ansatte inn over 500 ideer, hvor selskapet etter en utvelgelsesprosess nå er  nede i åtte prosjekter som får delta i et tremåneders inkubatorprogram. 

Oppstarter utfordrer det etablerte

Telenors raskt økende satsing på oppstartselskaper og intraprenører er et eksempel for etterfølgelse for andre norske bedrifter.

- Amerikanske og svenske oppstartselskaper har vist hvordan en ide kan gjøres om til en milliardbedrift i løpet av noen veldig få år. Norges hovedutfordring er ikke oppstart, men skalering og vekst. Abelia er opptatt av at vi klarer å skape koblingsarenaene som gjør at de store selskapene får tilgang til gode ideer og fornyelse, samtidig som de nye gründerne får mulighet til å lykkes, sier Abelia-sjef Håkon Haugli.

Han passer samtidig på å invitere bedriftene til Corporate Innovation Day 20. oktober.

- De beste ressursene og kunnskapen finnes som regel utenfor din egen virksomhet. Skal du lykkes i den digitale omstillingen trenger du å ta i bruk den beste kunnskapen og de beste tjenestene uavhengig av hvor de befinner seg. For å klare dette er de nødt til aktivt å samarbeide både med gründere, forskningsmiljøer og med andre bedrifter. Så langt ser vi altfor lite av dette, sier Haugli.

Han får støtte av Daniel Ras-Vidal i Abelia-foreningen Foreningen for Innovasjonsselskaper i Norge (FIN). FIN består i dag av totalt 34 innovasjonsselskaper.

- Samarbeid mellom store og små virksomheter er en vinn-vinn situasjon der gründerne tar med seg vilje til å eksperimentere og utvikle i høyt tempo, mens de etablerte virksomhetene blant annet sitter på markedskompetanse og distribusjonsnettverk, sier Daniel Ras-Vidal , leder for Foreningen for Innovasjonsselskaper i Norge (FIN).

Lurer du på noe?

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt