Abelialederen: Rolf Ellingsen Aaneland

Portrett av administrerende direktør Rolf Ellingsen Aaneland i MSL Norge.

Administrerende direktør Rolf Ellingsen Aaneland i MSL Norge.

– Hvis jeg hadde vært statsminister ville jeg gitt alle fagfolk dobbeltstemme i kommentarfelt og sosiale medier.

Rolf Ellingsen Aaneland

Stilling: Administrerende direktør i MSL Norge

Utdannelse: Siviløkonom fra Norges Handelshøyskole (NHH)

Tidligere erfaring: Kommunikasjonsrådgiver og teamleder i byråene MEC og Gambit Hill + Knowlton.

Det sier administrerende direktør Rolf Ellingsen Aaneland i MLS Norge. 

Hva gjør din bedrift?

– MSL er et kommunikasjonsbyrå, og vi hjelper virksomheter med å opprettholde og styrke omdømmet og merkevarene deres. Det innebærer både arbeid med strategi og kreativitet, i alle kanaler som kan kommunisere mot en interessent- eller målgruppe.

Hva er din ledelsesfilosofi?

– Jeg forsøker å inspirere mine medarbeidere til å bli gode og ansvarlige rådgivere for våre kunder. Vi får stor tillit fra våre kunder, og da må jeg også ha tillit til de som jobber hos oss. Jeg er opptatt av at hver medarbeider skal ha noe å strekke seg etter, og at vi skaper gode prestasjonsgrupper i byrået. Og så er jeg veldig opptatt av utvikling og forbedring, fordi forretningsmodellen til kommunikasjonsbyråer er i kontinuerlig endring. Ingen kan lene seg tilbake og tro man er utlært. Da går man fort ut på dato.

Hvordan tror du ledelse vil endre seg fremover?

– Essensen i god ledelse tror jeg ikke vil endre seg så mye. Å gi tydelig retning og å bygge gode team som utfører forretningsidéen vil være en viktig oppgave i all overskuelig fremtid. Samtidig endrer konteksten for ledelse seg mye. Ny teknologi gir nye muligheter og nye generasjoner av medarbeidere ønsker å bli ledet på andre måter. Jeg opplever unge ansatte som veldig ambisiøse, og opptatt av tett coaching samtidig som de skal ha frihet til både å utføre jobben og å realisere seg selv. Å finne denne balansen tror jeg blir enda viktigere i tiden som kommer.

Kan du gi noen eksempler på når du har lykkes? Og har du gjort noen feilsteg du har lært mye av?

– I vår bransje er det veldig tydelig når vi lykkes og når vi feiler. Det siste året har vi snudd rundt på hele virksomheten, og fokusert strategien vår til å bli landets beste på å levere «kreative løsninger på strategiske utfordringer» hos kundene våre. Jeg opplever at vi har samlet oss rundt denne oppgaven, og at den inspirerer oss alle sammen. Man lykkes de gangene man klarer å kommunisere strategien så enkelt at alle forstår den, uten at den fremstår som en floskel.

– Jeg tror jeg har unngått de helt store blemmene, så langt! Men jeg er bevisst egen rolle, og forsøker å lære av alle små ting som kunne vært gjort annerledes. God ledelse er svært situasjonsbetinget, og har man ulik situasjonsforståelse går det ofte galt. Den viktigste læringen er likevel at man må tørre å stole på seg selv og egen intuisjon.

Hvordan jobber du/dere med kompetanseutvikling i din bedrift?

Fem kjappe

Favorittapp? Facebook eller NSB.

Favorittbok? Leser nå Hjernen er stjernen, den anbefales på det varmeste til alle som driver med kommunikasjon.

Favorittforbilde? Ingen spesielle, men jeg har hatt gleden av å jobbe med mange flinke mennesker, og forsøkt å ta med meg det beste fra de flinkeste jeg har truffet.

Favorittoppgave i jobben din? Jeg elsker å bli kjent med nye kunder.

Favoritthobby? Det må være datteren min! Lite tid til hobbyer mellom jobb og familie.

– Dette er et område vi skal bli bedre på. Kommunikasjonsfaget er i en vanvittig utvikling, så læring foregår primært gjennom de prosjektene vi gjør for kundene våre. Her oppfordrer jeg alltid teamet til å utfordre seg selv og alltid legge inn et element man aldri har forsøkt før. Å ha et bevisst forhold til prøving og feiling i jobben er etter mitt syn den aller beste, og mest undervurderte, metoden for kompetanseheving.

Hva gjør din bedrift som gjør Norge bedre?

– Jeg mener vi bidrar til å løfte viktige saker og budskap inn i samfunnsdebatten, og det er ofte budskap som ikke ellers ville kommet frem. Og så ansetter vi mange unge nyutdannede som senere går videre i spennende jobber med stor samfunnspåvirkning. Selv om jeg hater at flinke folk slutter, er jeg stolt over at mange tidligere kolleger og medarbeidere har gått videre til spennende stillinger.

Hva er det første du ville gjort hvis du var statsminister for en dag?

– Jeg hadde innført forenklet forelegg for spredning av fake news og innført avgift på ikke-konstruktiv sutring. Så hadde jeg gitt alle fagfolk dobbeltstemme i kommentarfelt og sosiale medier.

Lurer du på noe?

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt