Abelialederen: Per Kristian Hove

Portrett av leder i Evry Norge, Per Kristian Hove.

Administrerende direktør Per Kristian Hove i EVRY.

– Jeg er opptatt av å skape en kultur hvor den enkelte tar ansvar for egen læring, og at vi som selskap er den beste infrastrukturen for egen læring.

Per Kristian Hove

Stilling: Overtok nettopp som administrerende direktør i Nordens største teknologiselskap EVRY.

Utdannelse: Siviløkonom fra Handelshøyskolen BI.

Tidligere erfaring: Flere lederstillinger i EVRY siden 2015. Tidligere leder for Oracle Norway og HCL i Norge. I sistnevnte bedrift bygde han opp den norske virksomheten til en milliard-virksomhet over en femårsperiode.

Det sier Per Kristian Hove som nylig ble ansatt som administrerende direktør i Nordens største teknologiselskap EVRY.

Hva gjør din bedrift?

– EVRY er et nordisk selskap som leverer samfunnskritiske tjenester til offentlig og privat sektor. Tjenestene spenner fra løsninger som gjør e-resept på apoteket mulig, til betalingsformidling som Google pay og Apple Pay. Vi er også en viktig arbeidsgiver, med kontorer fra Tromsø i Nord til Kristiansand i sør. I Sverige har vi 24 lokasjoner.

Hva er din ledelsesfilosofi?

– Jeg tror på relasjoner og lever etter de samme prinsippene på jobb som i ekteskapet. Tre ting er viktige for å lykkes: kommunikasjon, tillit og det å se hverandre. Er du god mot partneren din, vil også resten av familien ha det bra. Det samme kan overføres til arbeidsplassen. Når alle føler seg ivaretatt, sett og viktige, får vi det gøy sammen på jobb. Dette vil både smitte over på andre rundt, som kunder og samfunn, og i tillegg bidra til vi utvikler og leverer enda bedre løsninger.

Hvordan tror du ledelse vil endre seg fremover?

– Når alle føler seg ivaretatt, sett og viktige, får vi det gøy sammen på jobb, sier administrerende direktør Per Kristian Hove i EVRY.

– Jeg tror ledelse kommer til å se veldig annerledes ut. Teknologi utvikles stadig raskere, og ting gjøres på andre og nye måter. Vi er i ferd med å gå fra et samfunn hvor lederen ofte har vært den mest kompetente i et team. Nå beveger vi oss inn i en tid hvor generasjoner har ulik og komplementerende kunnskap. Det betyr at ledere kommer til å lede ansatte som kan mye de selv ikke kan. En leders viktigste oppgave vil dermed være å sette sammen gode team og legge til rette for prestasjon, heller enn å skulle lære opp de andre.

Kan du gi noen eksempler på når du har lykkes?

– Jeg lærte mye av en prosess som jeg var med på for noe år siden, sammen med team fra fem ulike nasjoner. Vi skulle jobbe sammen i ti måneder for å vinne en stor kontrakt. Da startet vi med å kartlegge kulturforskjeller, blant annet hvordan team-medlemmene så på autoriteter. Vi som var fra Norden sa vår mening - uansett rolle og stilling. Kolleger fra India og USA hadde derimot et helt annet syn på dette. Det å bli klar over disse forskjellene, var helt avgjørende for å få teamet til å stole på hverandre og forstå hverandre. Og vi endte med å vinne kontrakten. 😊

Og har du gjort noen feilsteg du har lært mye av?

– Mitt største feilsteg er å tro at de samme mekanismene fungerer på ulike mennesker. Noen motiveres av forutsigbar arbeidshverdag og rutinemessige oppgaver. Andre har behov for å kunne ta selvstendige avgjørelser og variere arbeidshverdagen. Det betyr igjen at ulike mennesker responderer ulikt på ledelse, og at du som leder er nødt til å kunne tilpasse deg.

Hvordan jobber dere med kompetanseutvikling i din bedrift?

Fem kjappe

Favorittapp? Flytoget

Favorittbok? Ken Folletts «Pilars of The Earth»

Favorittforbilde? Pussy Riot, de er skikkelig rebeller som gjør opprør mot autoriteter og vedtatte sannheter som andre bare sitter og ser på – men ikke gjør noe med.

Favorittoppgave i jobben din? Snakke med kolleger. Og spise vafler.

Favoritthobby? Reise, gjerne til USA og storbyer i Europa

– Vi tror på kontinuerlig læring og utvikling. Noe av det viktigste vi kan gjøre, er å sørge for at den enkelte medarbeider oppnår personlig utvikling gjennom interessante arbeidsoppgaver og spennende utfordringer. Jeg er opptatt av å skape en kultur hvor den enkelte tar ansvar for egen læring, og at vi som selskap er den beste infrastrukturen for egen læring.

Hva gjør din bedrift som gjør Norge bedre?

– Vi skaper tusenvis av arbeidsplasser over hele landet, samtidig som vi har ansvaret for mange samfunnskritiske oppgaver – alt fra at Posten og Bring får utlevert julegaver til at du mottar skatteoppgjøret ditt fra Skatteetaten.

Hva er det første du ville gjort hvis du var statsminister for en dag?

– Opprettet flere studieplasser innen teknologi.

Lurer du på noe?

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt