-
Ny frysemetode kan gi enda bedre frossenfisk
Møreforsking har de siste to årene undersøkt om lakefrysing kan være en alternativ frysemetode for hvitfisk. Resultatene viser at med denne metoden vil fiskeprodusenten spare energi, øke utbytte og få et produkt med enda bedre kvalitet.
-
Grønt skifte i kjente farvann
Norge både kan og må prioritere bidragene til et grønt skifte der hvor vi har de største fortrinnene både internasjonalt og teknologisk, skriver Hege Skryseth i denne kommentaren.
-
Renere produksjon gir grønn, global konkurransekraft
Vi må være i front og omfavne de mulighetene autonomi, robotisering, smart data og andre teknologier gir. Teknologiene har et betydelig grønt potensial, skriver Hege Skryseth i denne kommentaren.
-
Ønsker mer forskning i næringslivet
Mer forskning for og i næringslivet, mer forskning for et grønt skifte, og mer forskning for økt digitalisering. Det er noen av hovedpunktene i regjeringens kunnskapspolitikk.
-
Jernbanesatsing med norsk næringsliv på perrongen
Norge planlegger jernbaneinvesteringer på opptil 350 milliarder kroner uten samtidig å utvikle nasjonale teknologi- og kompetansemiljøer, skriver Håkon Haugli i denne kommentaren.
-
Nye styrer i Forskningsrådet
Forskningsrådet skal oppnevne medlemmer til nye styrer, og Abelia ønsker innspill på kandidater vi kan spille inn.
-
Abelias innspill til revidering av langtidsplanen
Abelia mener revideringen av langtidsplanen for forskning og høyere utdanning må brukes til å tette kunnskapshullet og sikre grønn omstilling av Norge.
-
Forskning på steinalderhuler gjør det lettere å forstå klimaendringene
Prosjektet Arcave bidrar til å rekonstruere maritime økosystemendringer og menneskelig innvirkning på disse gjennom tid, basert på rike, arkeologiske hulefunn.
-
Abelialederen: Mads Simonsen
Mads Simonsen i Ducky tror at man lykkes best hvis man promoterer sine ansatte og lar dem styre skuta.
-
Tidlig innsats i barnehagene er viktig
Fordi barnehager med et godt pedagogisk tilbud bidrar til å utjevne sosiale forskjeller. Flere får forutsetninger til å lykkes i utdanning og senere i yrkeslivet.