Gjestekommentar: Uten data ingen kunstig intelligens

Publisert

#205

Bertil Helseth, CEO (til venstre) og Jonathan Camp, CSO i Intelecy (Foto: Håkon Vikør Treider).

I forbindelse med lanseringen av Menon-rapporten om data og verdiskaping, har vi stilt noen spørsmål til Abelia-medlemmer som skaper samfunnsverdier med data.

Bertil Helseth, CEO i Intelecy mener norske bedrifter må våge å eksperimentere og investere i læring for å skape verdier fra data. 

Hvorfor er data viktig?

For oss som jobber med kunstig intelligens, så er data vår råvare. Uten data ingen kunstig intelligens. God data forteller oss en nøyaktig historie om hva som har hendt. Hvis man ikke vet hva man har gjort eller hvordan man har gjort noe så er det heller ikke noe grunnlag for å kunne lære og forbedre hva nå enn man ønsker og forbedre. 

Hvordan skaper din virksomhet verdier med data?

I en industriell sammenheng som er vårt domene, bruker vi data fra tusenvis av sensorer til å forstå hva som er normal operasjon. Dette gir oss muligheten til å flagge når prosesser eller maskiner begynner å oppføre seg unormalt. Vi bruker data også til gjenkjenne kjente feil som kan være forløper til havari eller andre uønskede situasjoner. Til sist bruker vi data til å kunne forstå hva som skal skje. Dette er ofte det mest spennende innen kunstig intelligens hvor man da har en krystallkule som kan predikere fremtiden.  

Hva må Norge og norsk næringsliv gjøre for å hente ut potensialet i data?

Jeg tror noe av det viktigste er å begynne å gjøre noe. Norsk næringsliv er ganske forsiktig og ønsker i alt for stor grad løsninger som løser alle tenkelige scenarier. De som lykkes aksepterer at man kan ikke vite alt og løse alt, men styrer mot en visjon og har en holdning om at å gjøre NOE drar bedriften fremover. Flere eksperimenter og mindre investeringer er ofte nøkkelen når usikkerheten er stor, slik det ofte er når man starter med avansert dataanalyse. Når man ikke har nok kunnskap må man investere i læring. Noe kan læres gjennom eksperimentering og noe læres gjennom utdanning, uansett metode er det viktig å være nysgjerrig og lærevillig. Heldigvis ser vi at Norsk næringsliv er veldig nysgjerrig og jeg tror at 2020 er året hvor mange bedrifter vil sette i gang konkrete prosjekt med data analyse og kunstig intelligens.