Kjære medlemmer

Publisert

#205

Administrerende direktør i Abelia Øystein Eriksen Søreide. Foto: Ilja Hendel/Abelia.

Det har gått drøyt to uker siden hverdagen vår ble snudd opp ned. Situasjonen er allerede dramatisk, og den økonomiske krisen treffer oss alle. Samarbeid blir viktigere enn noen gang, og her kan du lese litt om hvordan vi i Abelia forsøker å bistå våre medlemmer.

Hele vårt samfunn rammes hardt, og svært mange bedrifter, arbeidstakere og næringer er avhengig av hjelp for å komme seg gjennom krisen.  Den hjelpen må de få, og vi må løse de store problemene gjennom samarbeid.

Samtidig vet vi at Abelias medlemsbedrifter spiller en avgjørende rolle for Norges fremtidige konkurransekraft og innovasjon. Jeg snakker derfor for alle i Abelia når jeg sier at det er et viktig og svært meningsfullt arbeid å bistå våre medlemmer i denne situasjonen.

Vår aller viktigste jobb er selvsagt å lytte til, forstå, og hjelpe våre medlemmer. Alle våre ansatte har daglig kontakt med medlemmer – slik at vi kan gi gode råd, dele relevant informasjon, og sikre at dere får rammebetingelser og økonomiske tiltak som kan hjelpe dere gjennom krisen.

Vi har sett helt nye former for samhandling og samarbeid denne måneden siden vi fikk det første tilfellet med koronasmitte i Norge. Mye av den samhandlingen har skjedd digitalt, takket være teknologi fra Abeliamedlemmer.

Jeg er ikke i tvil om at samarbeid er nøkkelen til å håndtere koronakrisen. Sammen med våre medlemmer og andre har vi allerede håndtert mye den siste tiden. Her er noe av arbeidet vi har gjort.

Politikk

Politisk har vårt hovedfokus vært å lytte til våre medlemmers bekymringer og behov - og bruke dette som underlag for å påvirke de politiske prosessene som går raskere enn noen gang før. Vi har løpende og tett dialog med både regjeringsapparatet og Stortinget. Vi har hatt mange og konstruktive politiske møter, blant annet med statsrådene Iselin Nybø, Henrik Asheim og Linda Hofstad Helleland. Jeg opplever at de har vært lydhøre for våre medlemmers situasjon, behovet for å yte bistand og å holde hjulene i gang.

Regjeringen har lagt frem en rekke tiltakspakker for næringslivet, og vi opplever at mange av våre innspill har gitt politisk gjennomslag.

I de første dagene handlet mye om å dempe de økonomiske virkningene av koronaviruset, og tiltakene inkluderte blant annet utsettelser av forskuddsskatt og viktig endring i permitteringsreglene.  Etter påtrykk fra Abelia, NHO og mange av våre medlemmer fikk vi i neste pakke lavere kostnader ved permittering og sykemelding, og utsatte/reduserte skatter og avgifter.   For eksempel kutt i arbeidsgiveravgift.

Så fulgte tiltak om statlige låne- og garantiordninger til 100 milliarder.  Det vil hjelpe mange av våre medlemmer, men vi var samtidig tydelige på at trengs egne tiltak for å løse de spesielle utfordringene gründere og oppstartsselskaper.  Sammen med en ekspertgruppe utviklet vi og sendte til regjeringen forslag til tiltak som må til for å redde disse bedriftene.

Gründerpakken kom i dag, og viser at regjeringen tar oppstart- og vekstselskapene på alvor. Samtidig mener vi at det trengs flere og større grep for å hjelpe disse virksomhetene, og vi kommer derfor til å følge behandlingen mot Stortinget tett for å sikre at norsk innovasjon- og konkurransekraft ivaretas.

Fremover forventer vi at regjeringen vil utforme nye tiltak, og vi vil fortsette å spille inn våre medlemmers bekymringer og behov for løsninger. Samtidig kommer vi til å være tydelige på at det nå er viktig å holde hjulene i gang.

Staten må ikke sette pågående investeringer og innkjøp på hold, og de må se på alle muligheter for å fremskynde påtenkte investeringer. Ikke minst må de se på de mange mulighetene som kan skapes for digitalisering og omstilling i Norges ulike kunnskaps- og teknologinæringer.

Rådgivning

Usikkerheten blant våre medlemmer er naturligvis stor, og spørsmålene er mange. Som en illustrasjon på dette kan nevnes at våre advokater har besvart over 700 enkeltsaker fra våre medlemmer de siste to ukene. Har du spørsmål om håndtering av utfordringene som arbeidsgiver, kan du ringe vår advokatvakt på telefon +47 23 08 80 75. Telefonen er betjent fra kl. 08-21, alle dager i uken.

Her kan du lese mer om arbeidet de gjør og hvordan hverdagen ser ut for Stian og Hanne som står på for medlemmene våre.

Møteplasser

Våre fysiske møteplasser er naturligvis satt på hold, men vi er godt i gang med å tilby digitale alternativer. Denne uken har vi hatt innspillmøte for oppstartsbedrifter. Der fikk vi mange nyttige innspill, og vi har sammen med Oslo Business Forum arrangert et seminar med ekspertråd for innovasjon og vekst i krisetid. Neste uke har vi blant annet innspillmøte for Forskningsinstituttene

Kommunikasjon

I en krise som dette er det ekstra viktig med hyppig og relevant informasjon. Følg oss gjerne i sosiale medier og besøk vår korona-temaside. Her finner du blant annet oppdatert informasjon fra myndighetene, innsikt i hva som skjer politisk, råd om krisekommunikasjon og beredskap, spørsmål og svar for arbeidsgivere, medlemscase, og artikler om hva vi gjør for våre medlemmer.

Husk også at du på Arbinn finner alt du trenger å vite om HMS og arbeidsrett. 

Til slutt vil jeg gjenta en oppfordring jeg kom med for to uker siden – bruk oss!

Vi overvåker situasjonen tett, men for å kunne sikre rett tiltak til rett tid, vil vi gjerne vite hvordan situasjonen er for deg og din bedrift. Ta gjerne kontakt med meg eller en av de andre ansatte i Abelia. Vi er her for å hjelpe.