Utdanning

Grunnsteinen i et vellykket kunnskapssamfunn

➤ En høyt utdannet befolkning er en viktig forutsetning for økonomiens omstillingsevne. Abelia forventer at trenden mot et stadig høyere utdanningsnivå vil fortsette på grunn av økt etterspørsel etter høyt utdannet arbeidskraft, og fordi antall studieplasser innen høyere utdanning økes år for år.

Det er et mål at flere av de som står utenfor eller risikerer å stå utenfor arbeidslivet fremover, kommer i arbeid. Dette er viktig for å sikre en bærekraftig velferdsstat og et konkurransedyktig næringsliv, og det bør være styrende i utdanningspolitikken. Samtidig er arbeidsmarkedet i stor endring. Det er viktig at utdanningsinstitusjonene tilpasser seg de behovene for omstilling vi står midt oppi, som for eksempel klimautfordringene. De aller fleste kandidater fra høyere utdanning skal inn i et arbeidsliv utenfor akademia. Derfor er det viktigere enn noen gang at utdanningstilbudet er dimensjonert etter omstillingsbehovet i næringslivet og samfunnet for øvrig.

Abelia vil jobbe for at flere kontinuerlig skal oppdatere sin kompetanse, blant annet for å sikre sysselsetting i møte med nye kompetansebehov. For å tette kompetansegapet må utdanningsinstitusjonene være tett koblet på arbeidslivet og dets behov, og tilby utdanning som er tilpasset arbeidstakeres livssituasjon i et livsløpsperspektiv.

  1. Motivasjon i skolen?

    Har vi fått mer motiverte elever etter fem år med en fagfornyet skole med vekt på kritisk tenkning, utforsking og dybdelæring? Oppleves skolen som meningsfull? I tilfelle hos hvilke elever? Hva gjør lokale skolemyndigheter for å skape mening og mestring?

  2. Friskolene – en del av fellesskolen

    Er fellesskolen et synonym til den offentlig eide skolen, eller skal vi forstå begrepet som en egenskap eller en kvalitet ved hele skolen? Da blir det nemlig slik at hvis du ser etter kvaliteter i en god fellesskole, finner du disse også i privat eide skoler.