Gullkorn samler bransjen

Publisert

Hvete på kornåker, illustrasjonsfoto

PR-prisen feirer 10-årsjubileum 26. oktober.

I 2007 ble PR-bransjens prisutdeling Gullkorn arrangert for første gang. Ti år senere har prisen utviklet seg til å dekke mange ulike byråer og bransjer, men fortsatt med hovedfokus på PR og fortjent oppmerksomhet. Jubileet feires i Kulturkirken Jakob 26. oktober.

Kontroverser og debatt

PR-bransjen er kjent for kontroverser og debatt, og Gullkorn er ikke noe unntak. Kritiske røster hevdet det var en marginal prisutdeling, mens andre mente det var en «skivebom». Prisen har imidlertid vist seg levedyktig.

Det var Øystein Bonvik og PR-operatørene som tok initiativ til prisutdelingen, og Bonvik var også prosjektleder de første årene. Han forteller at en av hovedgrunnene til å etablere Gullkorn var å vise verdien av det bransjen gjør, og sette fokus på videre utvikling.

– Bakgrunnen var todelt. Først og fremst var det et bidrag til å åpne opp det som ble oppfattet som en ganske lukket byråverden, og synliggjøre noe av det vi faktisk holdt på med. Men det handlet også om å vise at det byråer faktisk bidrar med har en reell verdi, ikke bare dyrekjøpt voksenopplæring som enkelte kritikere har ment, sier Bonvik.

Også utenfor PR-bransjen

Fra mediestorm rundt det første arrangementet har prisutdelingen i dag satt seg som en årlig markering der selv de første kritikerne er med og konkurrerer. De siste årene har også flere byråer utenfor PR-bransjen meldt på bidrag, i tillegg til at mange markeds- og kommunikasjonsavdelinger leverer inn bidrag på egne vegne.

– Det har vært interessant å følge hvordan deltakermiksen har utviklet seg. Jeg må innrømme at jeg er såpass "old school" at jeg mener at prisen fremdeles burde vært forbeholdt byråer med en tydelig forankring i PR-faget, hvis noe slikt finnes lenger. Det skader ikke å få tydeliggjort hva byråene i akkurat dette universet er diskutabelt best på. Det finnes jo mange nok arenaer der ute hvor man kan heie på småmorsomme stunts med høy YouTube-appell, sier Bonvik.

Simen Johannessen fra Gambit H+K er ansvarlig for gjennomføringen av Gullkorn i bransjeforeningen KOMM. Han mener derimot at det har mye å si at prisen nå har åpnet opp for bidrag fra hele kommunikasjonsspektret.

Hedrer kreativ kommunikasjon

− Gullkorn hedrer kreativ kommunikasjon som skaper resultater for kunden med utgangspunkt i fortjent omtale. Det er ingen bestemte typer byråer som har enerett på å levere dette til markedet. Her må alle tåle å bli målt mot hverandre, sier Johannessen.

− At så mange ulike byråer konkurrerer viser at det henger høyt å vinne i Gullkorn, også for byråer som er født med gullblyanter i kjeften.

Simen Johannessen i Gambit H+K er ansvarlig for gjennomføringen av Gullkorn i bransjeforeningen KOMM.

Til tross for at prisutdelingen er åpen for alle som vil sende inn bidrag, er fokus fortsatt på fortjent oppmerksomhet og egne kanaler, og Gullkorn har foten trygt plantet innenfor PR-håndverket. Øystein Bonvik håper at Gullkorn har gjort bransjen godt.

Indremedisin

– Jeg håper og tror at Gullkorn har hatt en viss indremedisinsk effekt. Det er sunt at man i hvert fall én gang i året kan legge noe av den sedvanlige kjeklingen til side, og heller være litt stolt på vegne av hele bransjen. Og uten at det er noen motsetning her – priser er viktig for både internmotivasjonen, rekrutteringen og kunderelasjoner, sier Bonvik.

Svenskene har ofte vært et hestehode foran, og de startet PR-prisen Spinn-gallaen allerede i 2004.

– Vi hentet mye inspirasjon fra den svenske PR-bransjens Spinn-pris. Derfra fikk vi beskjed om at hvis vi klarte å få prisen til å overleve de tre første utdelingene, ville den bli etablert for godt. Sammen med en svært dyktig prosjektleder i KOMM, detaljstyrte jeg derfor det hele i årene 2007–2009, sier Bonvik.

– Prisen har garantert blitt bedre, proffere og mer moden siden den gang, men det er uansett veldig tilfredsstillende å ha vært med på noe som tross alle odds har vist seg å ha livets rett.

Kommer endringer

Gullkorn satser mot ti nye år, og Simen Johannessen er sikker i sin sak på at prisen står stødig også i 2027, men at det er naturlig at endringer kommer til.

− Ti år er veldig lenge, men jeg tilhører ikke dem som tror at bransjeglidningene vil føre til at alle byråtyper vil smelte sammen. PR-bransjen vil bestå også som selvstendig disiplin og Gullkorn vil fortsatt henge høyt. Men jeg er helt sikker på at nye kategorier vil komme til og andre forsvinne ut, sier Johannessen.

 

Lurer du på noe?

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt