Liten gründer i stor dam

Det norske oppstartsselskapet Decisions leverer en løsning for møtehåndtering som er integrert med Microsoft Office 365 og Outlook.

Det norske oppstartsselskapet Decisions leverer en løsning for møtehåndtering som er integrert med Microsoft Office 365 og Outlook. Tidligere i år fikk de en global pris for sin løsning under Microsoft Office App Awards.

– For norske virksomheter med spesialisert kompetanse er ofte hjemmemarkedet for lite. De må bli globale og internasjonalt konkurransedyktige fra dag én.

Det sier Line Goplen Höfde som er fagsjef for rådgivernæringen i Abelia.

Nylig ble det norske oppstartsselskapet Decisions hyllet med en Microsoft Office App Award for 2017. Utdelingen fant sted under Microsoft Ignite-konferansen i Orlando 25. september.

Ekte partnerskap

– Vi har prioritert en brukervennlig integrasjon med Office 365, og vårt samarbeid med Microsoft har spilt en viktig rolle i produktutviklingen – det har vært et ekte partnerskap. Jeg vil også uttrykke vår takknemlighet til alle våre kunder – de er en stor del av vår suksess gjennom vår kundeorienterte innovasjonsmodell. Denne prisen bekrefter hvilken stor verdi Decisions gir til Office 365-plattformen, sier en stolt CEO i Decisions, Jørgen Solberg.

Selskapet har bare eksistert siden 2016, og har laget en brukervennlig løsning for møtehåndtering som er integrert i Microsoft Office 365 og Outlook. Det bidrar til økt produktivitet og lettere avvikling av møter. Strategien har vært å tilby en enkel løsning for ledergrupper og styrer.

Bedre beslutninger

– Bortkastet tid er bortkastet penger, og dette er målgrupper som ikke har råd til slike tap. Decisions' løsning bidrar til at ineffektive møter ikke setter en stopper for bedriftenes potensial. Bedre møter gir bedre beslutninger, og bedre beslutninger gir bedre bedriftsutvikling, sier Solberg.

Det neste trinnet for det unge norske selskapet er å utvide sin portefølje med ledelsesverktøy for Microsoft Office 365-plattformen. De ønsker å gi verktøy for beslutningsstøtte, oppfølging av strategiske mål og forbedring av forretningsdrift.

Line Goplen Höfde i Abelia gleder seg over at et lite norsk oppstartsselskap har nådd så langt på kort tid.

– Verdien av samarbeid mellom oppstartsselskaper og større internasjonale aktører er stor. Slike samarbeid gir legitimitet til nye virksomheter, bidrar til å skaffe kapital og de rette menneskene. Det er helt nødvendig for å vokse og ta markedsandeler, sier Höfde.

Tidlig testing av produkter

Hun mener det er viktig for oppstartsselskaper å skaffe seg rett type kunder.

– Krevende kunder kan gi norske selskaper en nødvendig utfordring. Det kan bidra til at de får testet sine produkter og tjenester tidlig i utviklingsløpet. En slik kunde kan være en stor norsk eller internasjonal aktør som kan gi leverandøren tilgang til flere markeder samtidig, sier Höfde.

Samarbeid kan virke krevende, men er slett ikke urealistisk.

– Nylig lanserte StartupLab "Rules of engagement", som er retningslinjer for vellykkede samarbeid mellom små oppstartsselskaper og store aktører. De tar utgangspunkt i at samarbeid skal gi like gode vilkår for begge parter. Disse spillereglene skal gjøre det enklere for norske gründere å inngå internasjonale samarbeid, og Telenor har allerede kunngjort at de vil implementere disse spillereglene i hele sin globale organisasjon.

Les også: Innovasjon og spilleregler på #CID2017

– Vi har ingen interesse av å stjele ideer og utnytte gründerne. Vi ønsker å tiltrekke oss så mange ideer som mulig og vil gjøre vår del for at startupmiljøene kan ekspandere, sa konsernsjef Sigve Brekke da han gjorde kunngjøringen under Corporate Innovation Day tidligere i høst.

– Samarbeid og partnerskap med entreprenører og oppstartsbedrifter er viktig for Telenor i dag. Det vil bli enda viktigere fremover, sier han.

Lurer du på noe? Kontakt oss!

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt