- Det er problemløserne som vil overleve

Publisert

#205

- Norsk næringsliv spiller en nøkkelrolle for å løse og ikke bare bremse de store utfordringene verden står ovenfor. For ansvarlige norske bedrifter er listen over bærekraftsmål også en liste over forretningsmuligheter, sier næringspolitisk direktør Kjetil Thorvik Brun etter at kunnskaps- og teknologi-Norge var samlet på Abelias årskonferanse.

Med klimatrusler, mulig handelskrig og global eldrebølge som bakgrunn, satte Abelia norske bedrifter som bidrar til løsninger på agendaen under Abelia Open 2019.

- Problemene vi står ovenfor er reelle. For å løse dem kreves det en god dose kreativitet, en hel del handlingskraft, kompetanse i verdensklasse og sterk ståpåvilje. Stadig flere ledere mestrer denne miksen og sikrer samtidig verdiskapning. Med tilhørighet i den norske modellen, høy samarbeidsvilje og blikk for gode løsninger er norske bedrifter spesielt godt rustet for å løse utfordringene verden står ovenfor, sier Thorvik Brun.

Problemløsere på scenen

- Vi er veldig stolte over å ha de beste norske problemløserne hos oss. Tre helt konkrete eksempler er Gelato, Ocean Sun og Mentis Cura som fortalte om seg og sine metoder på Abelia Open, sier Thorvik Brun.

Blant problemløserne på Abelia Open 2019 var Rebecca Razulis fra Gelato, Børge Bjørneklett fra Ocean Sun og Clas Watndal fra Mentis Cura:

De tre selskapene har stor internasjonal suksess og har allerede delt sine tips på veien til internasjonale markeder.

Vibeke Munthe-Kaas (fra venstre) i samtale med Hilde Tonne, Lillian Olsen, Øyvind Torp og Per Hove.

Det gjorde også panelet bestående av Hilde Tonne som er Chief Innovation Officer i Rambøll Group og styreleder i Forskningsrådet, Per Hove administrerende direktør i Evry, Lillian Olsen som er grunnlegger og daglig leder i Halogen og Øyvind Torp som er Senior Partner og Managing Director i BCG.

Sistnevnte hadde et krystallklart budskap: Omstilling handler om at virksomheter må bli internasjonale. Skal du satse internasjonalt må du ha en internasjonal organisasjon. Alt for få ledergrupper og styrer i norske selskaper med internasjonale ambisjoner har folk med internasjonal bakgrunn.

Telenors Senior Vice President for Partner and External Relations, Håkon Bruaset Kjøl hadde fire helt konkrete tips til norske selskaper som vil inn i asiatiske markeder:

  1. Hold deg nær kundene dine.
  2. Hold på farten.
  3. Ikke vær redd for å ta store steg om gangen.
  4. Samarbeid!

På tampen av Abelia Open kom utenriksminister Ine Eriksen Søreide direkte fra fremleggelse av stortingsmelding om multilateralt samarbeid i en endret internasjonal situasjon. Hennes klare oppfordring til norsk næringsliv som skal ut i verden lød "Ta i bruk det norske apparatet. De er der for dere."

Se bilder fra Abelia Open og hagefesten i etterkant: