Tips på veien til internasjonale markeder

Publisert

#005

Claes Watndal var blant deltagerne som møtte helseministeren under Abelias topplederforum for helseinnovasjon tidligere i år. 14. juni er han blant problemløserne som står på scenen under Abelia Open 2019. Foto: Camilla Knudsen/E24.

Under årets Abelia Open retter vi søkelyset på norske bedrifter med internasjonal suksess i en verden med globale utfordringer. Vi tok en prat med tre av dem som skal på scenen om hva som er viktig for norske bedrifter som skal ut i verden.
Ting tar tid

Suksess er ikke noe som skjer over natten, hverken på hjemmebane eller på internasjonale markeder. Tålmodighet til å hente innsikt, til å prioritere tilstedeværelse, og til å bygge stein på stein er avgjørende ifølge problemløserne som kommer på Abelia Open.

En av disse problemløserne er Clas Watndal i Mentis Cura. Selskapet utvikler maskinlæringsbasert programvare som er i stand til å diagnostisere blant annet demens tidligere enn noen gang før. I fjor signerte de en partneravtale i Japan verdt rundt 900 millioner kroner.

Avtalen gir selskapet fra Norge og Island markedsadgang til et land med 4,6 millioner pasienter med demens. Antallet øker kraftig, har Watndal fortalt E24. Satsingsområdene til Mentis Cura er altså ikke tilfeldig. 

- Gode markedsanalyser gir grunnlag for riktige beslutninger om hvilke markeder man bør satse i og med hvilken forretningsmodell, forteller Watndal.

Om Abelia Open
  • Abelia sin årskonferanse. I år rettes oppmerksomheten mot norske problemløsere som skaper verdier og forretningsmuligheter gjennom å håndtere globale utfordringer.
  • På scenen kommer blant annet utenriksministeren, digitaliseringsministeren, administrerende direktør i Evry, i Ocean Sun, grunnlegger av Halogen, Managing Director i BCG, styreleder i Forskningsrådet og konserndirektør for konsernfinans i DNB.
  • Det hele går av stabelen i Næringslivets hus 14. juni fra 12:30-16:00.
  • Arrangementet avsluttes med hagefest og hygge.

Se informasjon om programmet og påmelding her.

- Norsk teknologi har høy anseelse, men vi opplever at et godt nettverk med ledende klinikere er nøkkelen til å lykkes i et nytt marked. Ofte vil man lykkes bedre i et sterkt partnerskap med lokale aktører som forstår verdibudskapet i sitt eget marked, sier Watndal.

Boots on the ground

Selv om teknologi gjør det mulig med mer og andre former for samhandling, skal man ikke undervurdere fysisk tilstedeværelse. Det kan teknologiselskapet Ocean Sun vitne om.

Selskapet tar i bruk havet for produksjon av solenergi. Med flytende solkraftanlegg kombinerer de to norske kunnskapstradisjoner: maritim kompetanse og erfaring fra energisektoren. Det har vist seg å være to viktige ingredienser i en oppskrift på innpass internasjonalt for Ocean Sun, som har sitt hovedmarked rundt sydlige breddegrader med betraktelig flere soldager enn i Norge.

Børge Bjørneklett er CTO og styreformann i Ocean Sun. Tilstedeværelse på internasjonale konferanser og godt nettverk utenlands har vært viktig for han og selskapet.

Vi spurte han om hans viktigste råd til norske bedrifter som skal satse i internasjonale markedet. Svaret lød kontant:

- Delta med produktet og løsninger ved internasjonale utstillinger og konferanser. Sørg for å møte kunder, sa Bjørneklett.

Stein for stein

Å gå inn i internasjonale markeder er ingen smal sak, men kan til gjengjeld gi store muligheter. Det krever dog forpliktelse og er noe som best gjøres stegvis, skal vi tro en tredje problemløser som du kan møte på Abelia Open 2019, Rebecca Razulis.

 Hun er Chief of Customer Operations i Gelato, en start-up som rister løs på forretningsmodellene i en av verdens største industrier og klimaverstinger, nemlig trykkeriene. Razulis har tidligere vært kontaktperson for Amazons CEO Jeff Bezos og hatt flere ledende stillinger i selskapet. 

Blant de internasjonale kundene Gelato har jobbet med som har kontor i Norge er Hydro. Du kan se mer om samarbeidet i videoen under.

Vi ville også høre med Razulis om hvilke råd hun har til norske selskaper som vil satse internasjonalt.

- Internasjonal ekspansjon krever en langsiktig tankegang og ikke minst god støtte fra investorene. Du må være klar over at det kan være behov for store investeringer som ikke nødvendigvis gir avkastning før det har gått litt tid. For å kunne ta trygge beslutninger om å satse internasjonalt er det nødvendig å vite at man bidrar til å løse et internasjonalt problem, svarte Razulis.

Født i Boston, har Razulis jobbet i USA, Kina, Singapore og Storbritannia før hun ble en del av Gelato-teamet i Norge. Teamet har folk med over 30 ulike nasjonaliteter som jobber fra 8 ulike steder i verden, ledet fra Fornebu. Ocean Sun holder til på Lysaker, mens Mentis Cura har hovedbase i Forskningsparken i Oslo. Da sier det seg selv at det blir mange reisedøgn for de tre globale problemløserne. 14. juni reiser de til Næringslivets hus og Abelia Open 2019.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt