
Kompetanse
Årets barometer viser at Norge har middels score når det gjelder evnen til å sikre tilgang på relevant kompetanse for fremtidens næringsliv, og den står på stedet hvil. Norge scorer generelt høyt på høyere utdanning, livslang læring og arbeidsdeltagelse, men utviklingen i arbeidsdeltagelse er avtagende sammenlignet med året før. Sammenlignet med våre naboland har Norge en lavere andel med spisskompetanse (dem som har master- eller doktorgrad). Samtidig har vi en relativt lav andel som tar teknologiutdanning og realfag og utviklingen her har vært negativ fra i fjor. Når Norge i tillegg scorer relativt lavt når det gjelder å tiltrekke seg internasjonale talenter, begrenses tilgangen på relevant kompetanse for fremtidens næringsliv vesentlig. Lyspunktet er at Norge i større grad viser evnen til riktig utnyttelse av egne kompetanseressurser.
Kortvarig høyere utdanning
Bachelorgrader
Mastergrader
Doktorgrader
Mastergrader
Doktorgrader
Tiltrekke talenter
Internasjonale studenter
Bachelorgrad i STEM-fag
Mastergrad i STEM-fag
IKT-trening
PISA-resultater
Kvaliteten på business-skoler
Entreprenørutdanning - skole
Entreprenørutdanning - høyere utdanning
Kvalitet på universitet
Kompetanseutnyttelse
Kompetansemismatch
Voksne i høyere utdanning
Voksne i kurs og utdanning - siste 4 uker
Andel av befolkningen mellom 25-64 år i arbeidsforhold
Andel av befolkningen over 65 år i arbeidsforhold
Beste resultat i 2025
Omstillingsbarometeret viser at Norge lykkes med bedre utnyttelse av egne kompetanseressurser i 2025 sammenlignet med året før, dette reflekteres i høyere score for underdimensjonen riktig utnyttelse av kompetanse. Norge scorer generelt høyt på høyere utdanning, livslang læring og arbeidsdeltagelse, men utviklingen i arbeidsdeltagelse er avtagende sammenlignet med året før.
Dårligste resultat i 2025
Norge ligger lavt på teknologiutdanning og trening, og utviklingen har vært negativ for denne underdimensjonen fra året før. Dette skyldes at det er færre som tar høyere utdanning innen STEM-fag og lavere gjennomsnittlig PISA-score sammenlignet med andre land. Norge ligger også i det nedre sjiktet på tilgang til internasjonal kompetanse, som følge av at Norge i liten grad tiltrekker seg internasjonale studenter og utenlandske arbeidstakere, sammenlignet med andre land.
Utvikling i score for 2025 sammenlignet med score i 2022
Kompetansedimensjonen i sin helhet har vært i negativ utvikling i siste år, siden 2022 har Norge tapt 4,5 poeng i sin score på kompetanse i forhold til det ledende landet. Når vi ser på utviklingen i samtlige underdimensjoner, har Norge hatt en særlig negativ utvikling i entreprenørutdanning og trening (15,8 poeng ned), teknologiutdanning og trening (13,6 poeng ned) og tilgang til internasjonal kompetanse (10 poeng ned). Også scoren for riktig utnyttelse av kompetanse ligger lavere i år enn i 2022 til tross for forbedring fra året før. Arbeidsdeltakelsen og livslang læring ligger relativt stabilt, mens Norge har forbedret sin posisjonering siden 2022 når det gjelder høyere utdanning (som viser til bredden av høyere utdanning og inkluderer også faglærte nå) og spisskompetanse (som viser til hvor høy andel i befolkning som har master- og doktorgrad).
Land å følge med på
Sveits leder i å ha relativt høy andel av befolkningen med spisskompetanse og når det gjelder å tiltrekke seg internasjonal kompetanse. Det er Australia som er best når det kommer til entreprenørutdanning og trening, mens Tsjekkia leder i riktig utnyttelse av kompetanse. I Norden ligger Sverige i toppskiktet på arbeidsdeltakelse og livslang læring, Danmark når det kommer til riktig utnyttelse av kompetanse, og Finland er ledende på teknologiutdanning og trening.
Norge har middels score når det gjelder tilgang på kompetanse
Norge scorer litt bedre nå enn Finland, men ligger langt unna Sverige og Danmark
Underdimensjon | ||||
---|---|---|---|---|
Arbeidsdeltakelse | 71 | 50 | 78 | 75 |
Entreprenørutdanning og trening | 50 | 16 | 38 | 35 |
Høyere Utdanning | 51 | 50 | 65 | 67 |
Spisskompetanse | 51 | 48 | 46 | 68 |
Livslang læring | 57 | 79 | 65 | 85 |
Riktig utnyttelse av kompetanse | 72 | 62 | 55 | 52 |
Teknologiutdanning og trening | 61 | 75 | 36 | 54 |
Tilgang internasjonal kompetanse | 49 | 18 | 23 | 35 |
Gjennomsnitt | 58 | 50 | 51 | 59 |
... og utviklingen for mange underdimensjoner går i feil retning

- Marius Meltvedt
- Kommunikasjonsdirektør
- marius.meltvedt@abelia.no
- 90 61 15 05
- Pressebilder

- Marina Rybalka
- Fagleder analyse - Vikar
- marina.rybalka@abelia.no
- 98 69 29 10

- Adrian Høglund
- Rådgiver - Digital Markedsføring
- adrian.hoglund@abelia.no
- 41 48 05 57
- Pressebilder