CTA Buttons
Your Page Title

Kompetanse

Årets barometer viser at Norge har middels score når det gjelder evnen til å sikre tilgang på relevant kompetanse for fremtidens næringsliv, og den står på stedet hvil. Norge scorer generelt høyt på høyere utdanning, livslang læring og arbeidsdeltagelse, men utviklingen i arbeidsdeltagelse er avtagende sammenlignet med året før. Sammenlignet med våre naboland har Norge en lavere andel med spisskompetanse (dem som har master- eller doktorgrad). Samtidig har vi en relativt lav andel som tar teknologiutdanning og realfag og utviklingen her har vært negativ fra i fjor. Når Norge i tillegg scorer relativt lavt når det gjelder å tiltrekke seg internasjonale talenter, begrenses tilgangen på relevant kompetanse for fremtidens næringsliv vesentlig. Lyspunktet er at Norge i større grad viser evnen til riktig utnyttelse av egne kompetanseressurser.

betyr at scoren til Norge har gått opp 1 eller flere poeng siden i fjor, betyr at Norges score har gått ned 1 eller flere poeng på dimensjonen det gjelder. Det grå skraverte området i sirkelen symboliserer scoren til det beste landet på hver dimensjonen det gjelder.
65
Høyere utdanning

Kortvarig høyere utdanning

Bachelorgrader

Mastergrader

Doktorgrader

46
Spisskompetanse

Mastergrader

Doktorgrader

23
Tilgang til internasjonal kompetanse

Tiltrekke talenter

Internasjonale studenter

36
Teknologiutdanning og trening

Bachelorgrad i STEM-fag

Mastergrad i STEM-fag

IKT-trening

PISA-resultater

38
Entreprenørutdanning og trening

Kvaliteten på business-skoler

Entreprenørutdanning - skole

Entreprenørutdanning - høyere utdanning

Kvalitet på universitet

55
Riktig utnyttelse av kompetanse

Kompetanseutnyttelse

Kompetansemismatch

65
Livslang læring

Voksne i høyere utdanning

Voksne i kurs og utdanning - siste 4 uker

78
Arbeidsdeltagelse

Andel av befolkningen mellom 25-64 år i arbeidsforhold

Andel av befolkningen over 65 år i arbeidsforhold

Beste resultat i 2025 

Omstillingsbarometeret viser at Norge lykkes med bedre utnyttelse av egne kompetanseressurser i 2025 sammenlignet med året før, dette reflekteres i høyere score for underdimensjonen riktig utnyttelse av kompetanse. Norge scorer generelt høyt på høyere utdanning, livslang læring og arbeidsdeltagelse, men utviklingen i arbeidsdeltagelse er avtagende sammenlignet med året før. 

Dårligste resultat i 2025 

Norge ligger lavt på teknologiutdanning og trening, og utviklingen har vært negativ for denne underdimensjonen fra året før. Dette skyldes at det er færre som tar høyere utdanning innen STEM-fag og lavere gjennomsnittlig PISA-score sammenlignet med andre land. Norge ligger også i det nedre sjiktet på tilgang til internasjonal kompetanse, som følge av at Norge i liten grad tiltrekker seg internasjonale studenter og utenlandske arbeidstakere, sammenlignet med andre land. 

Utvikling i score for 2025 sammenlignet med score i 2022 

Kompetansedimensjonen i sin helhet har vært i negativ utvikling i siste år, siden 2022 har Norge tapt 4,5 poeng i sin score på kompetanse i forhold til det ledende landet. Når vi ser på utviklingen i samtlige underdimensjoner, har Norge hatt en særlig negativ utvikling i entreprenørutdanning og trening (15,8 poeng ned), teknologiutdanning og trening (13,6 poeng ned) og tilgang til internasjonal kompetanse (10 poeng ned). Også scoren for riktig utnyttelse av kompetanse ligger lavere i år enn i 2022 til tross for forbedring fra året før. Arbeidsdeltakelsen og livslang læring ligger relativt stabilt, mens Norge har forbedret sin posisjonering siden 2022 når det gjelder høyere utdanning (som viser til bredden av høyere utdanning og inkluderer også faglærte nå) og spisskompetanse (som viser til hvor høy andel i befolkning som har master- og doktorgrad). 

Land å følge med på 

Sveits leder i å ha relativt høy andel av befolkningen med spisskompetanse og når det gjelder å tiltrekke seg internasjonal kompetanse. Det er Australia som er best når det kommer til entreprenørutdanning og trening, mens Tsjekkia leder i riktig utnyttelse av kompetanse. I Norden ligger Sverige i toppskiktet på arbeidsdeltakelse og livslang læring, Danmark når det kommer til riktig utnyttelse av kompetanse, og Finland er ledende på teknologiutdanning og trening.

Du kan lese mer i dypdykket for Kompetanse her.

Norge har middels score når det gjelder tilgang på kompetanse

Interaktiv Kompetansevisualisering

Norge scorer litt bedre nå enn Finland, men ligger langt unna Sverige og Danmark

Kompetansescore Norden
Underdimensjon DanmarkDanmark FinlandFinland NorgeNorge SverigeSverige
Arbeidsdeltakelse 71 50 78 75
Entreprenørutdanning og trening 50 16 38 35
Høyere Utdanning 51 50 65 67
Spisskompetanse 51 48 46 68
Livslang læring 57 79 65 85
Riktig utnyttelse av kompetanse 72 62 55 52
Teknologiutdanning og trening 61 75 36 54
Tilgang internasjonal kompetanse 49 18 23 35
Gjennomsnitt 58 50 51 59

... og utviklingen for mange underdimensjoner går i feil retning

Norway Performance Indicators - Education
Endring i Norges score fra 2022 til 2025
CTA Buttons