CTA Buttons

Omstillingsbarometeret publiseres i år for tiende gang. Det viser hvor godt Norge gjør det på en rekke områder som er viktig for omstilling - kompetanse, innovasjon og entreprenørskap, teknologi, forutsetninger for grønn omstilling og bærekraftig omstilling - i forhold til 21 andre OECD-land.  

Figuren under viser at Norge har middels posisjonering når det gjelder kompetanse, forutsetninger for grønn omstilling og bærekraftig utvikling. Norge har forbedret sin posisjonering når det gjelder teknologisk utvikling, mens posisjoneringen på innovasjon og entreprenørskap har blitt betydelig forverret. 

Omstillingsbarometeret for 2025 viser altså at Norge har gjort små skritt i riktig retning fra i fjor på to av fem dimensjoner, mens utviklingen på en av de grunnleggende forutsetningene for langsiktig økonomisk vekst (nemlig innovasjon og entreprenørskap) går i feil retning. Sammen med kompetanse har denne hatt en negativ utvikling over en lengre periode på tre år, slik at utviklingstrenden er negativ på to av tre grunnleggende forutsetninger for langsiktig økonomisk vekst. Bare teknologisk utvikling viser en positiv trend. Alt i alt viser barometeret at Norge fortsatt har en lang vei å gå for å imøtegå vår doble omstillingsutfordring. 

betyr at scoren til Norge har gått opp 1 eller flere poeng siden i fjor, betyr at Norges score har gått ned 1 eller flere poeng på dimensjonen det gjelder. Det grå skraverte området i sirkelen symboliserer scoren til det beste landet på dimensjonen det gjelder.
54
Bærekraftig utvikling
  • Utslipp
  • Bevaring av miljø
  • Sirkulæritetsgrad
  • Grønn produktivitet
  • Energieffektivisering
  • Fornybar energi
  • Bærekraftig eksport
  • Utenforskap
  • Langtidsledighet
54
Forutsetninger for grønn omstilling
  • Grønne skatter og avgifter
  • Tiltak for energieffektivisering
  • Tiltak for mer fornybar energi
  • Grønn forskning og innovasjon
  • Miljøverntiltak
51
Kompetanse
  • Høyere utdanning
  • Spisskompetanse
  • Tilgang internasjonal kompetanse
  • Teknologiutdanning og trening
  • Entreprenørutdanning og trening
  • Riktig utnyttelse av kompetanse
  • Arbeidsdeltakelse
  • Livslang læring
43
Innovasjon og entreprenørskap
  • Motivasjon
  • Internasjonal konkurranse
  • Rammebetingelser
  • Offentlig FoU
  • Privat FoU
  • Risikokapital
  • Entreprenøraktivitet
  • Innovasjon i næringslivet
  • Samarbeid
59
Teknologi
  • Digitale ferdigheter i befolkningen
  • Tilkoblingsmuligheter
  • Spisskompetanse teknologi
  • Muliggjørende teknologi
  • Digitalisering av offentlige tjenester
  • Omfang av IKT-sektoren
  • IKT-sikkerhet
Hver av de fem hoveddimensjonene består av flere underdimensjoner som fanger opp ulike elementer. Under er Norges poengsum for de ulike underdimensjonene oppsummert. For mer informasjon om de enkelte dimensjonene sjekk hovedmeny.

Resultater: Kompetanse

Når det gjelder evnen til å sikre tilgang på relevant kompetanse for fremtidens næringsliv, har Norge middels posisjonering.   

Norge scorer generelt høyt på høyere utdanning, livslang læring og arbeidsdeltagelse, men utviklingen i arbeidsdeltagelse er avtagende sammenlignet med året før. 

Sammenlignet med våre naboland har Norge en lavere andel med spisskompetanse (dem som har master- eller doktorgrad). Samtidig har vi en relativt lav andel som tar teknologiutdanning og trening og utviklingen her har vært negativ fra i fjor. Dette gir Norge mindre tilgang på relevant kompetanse for fremtidens næringsliv.   

Når nye talenter i for liten grad kommer fra utdanningssystemet, er det viktig med god tilgang på internasjonal kompetanse. Men også for denne dimensjonen rangerer Norge relativt lavt. Det skyldes primært at Norge i liten grad tiltrekker seg internasjonale studenter, men også lav evne til å tiltrekke seg utenlandske arbeidstakere. Lyspunktet er at Norge i større grad viser evne til riktig utnyttelse av egne kompetanseressurser.  

Lederen på kompetanse er Sveits som har hatt 1. plass de fire siste årene. Sveits scorer svært høyt på tilgang til spisskompetanse, tilgang på internasjonal kompetanse og arbeidsdeltagelse. 

betyr at scoren til Norge har gått opp 1 eller flere poeng siden i fjor, betyr at Norges score har gått ned 1 eller flere poeng på dimensjonen det gjelder. Det grå skraverte området i sirkelen symboliserer scoren til det beste landet på hver dimensjonen det gjelder.
65
Høyere utdanning

Kortvarig høyere utdanning

Bachelorgrader

Mastergrader

Doktorgrader

46
Spisskompetanse

Mastergrader

Doktorgrader

23
Tilgang til internasjonal kompetanse

Tiltrekke talenter

Internasjonale studenter

36
Teknologiutdanning og trening

Bachelorgrad i STEM-fag

Mastergrad i STEM-fag

IKT-trening

PISA-resultater

38
Entreprenørutdanning og trening

Kvaliteten på business-skoler

Entreprenørutdanning - skole

Entreprenørutdanning - høyere utdanning

Kvalitet på universitet

55
Riktig utnyttelse av kompetanse

Kompetanseutnyttelse

Kompetansemismatch

65
Livslang læring

Voksne i høyere utdanning

Voksne i kurs og utdanning - siste 4 uker

78
Arbeidsdeltagelse

Andel av befolkningen mellom 25-64 år i arbeidsforhold

Andel av befolkningen over 65 år i arbeidsforhold

Resultater: Innovasjon og entreprenørskap

For å skape et mer fremtidsrettet næringsliv, er det avgjørende at nye virksomheter starter opp og at eksisterende næringsliv innoverer.  

I Norge ligger i utgangspunktet mye til rette for å lykkes med innovasjon og gründeraktivitet. Myndighetene støtter fortsatt mye av FoU og tilbyr generelt gode rammebetingelser og stabilitet sammenlignet med andre land (som bl.a. innebærer effektive myndigheter, politisk stabilitet, gode oppstartsmuligheter og et generelt bredt og nøytralt skattesystem). Men begge disse faktorene har blitt svekket i det siste. 

Innovasjonsaktiviteten i næringslivet og kulturen for samarbeid om innovasjon og annen forretningsvirksomhet er relativt høy i Norge, men står på stedet hvil.   

Alt i alt taper Norge mot våre naboland når det gjelder innovasjon og entreprenørskap. Det skyldes i hovedsak manglende tilgang på risikokapital og lite private investeringer i FoU (relativt til BNP). Selv om entreprenøraktivitet og internasjonal konkurranse har hatt en positiv utvikling i det siste, ligger disse fortsatt på et lavt nivå sammenlignet med andre land. 

Lederen på innovasjon og entreprenørskap i 2025 er USA, som har hatt 1. plass de siste fire årene (med unntak av i 2024 hvor Sverige tok lederplassen). USA scorer særlig høyt på motivasjon, risikokapital og privat FoU. 

betyr at scoren til Norge har gått opp 1 eller flere poeng siden i fjor, betyr at Norges score har gått ned 1 eller flere poeng på dimensjonen det gjelder. Det grå skraverte området i sirkelen symboliserer scoren til det beste landet på hver dimensjonen det gjelder.
56
Motivasjon

Oppstartsferdigheter

Intensjon om oppstart

Frykt for å mislykkes

4
Risikokapital

Såkornkapital

Tidligfasekapital

Senfasekapital

74
Gode rammebetingelser og stabilitet

Konkurransedyktige skatter

Gode oppstartsmuligheter

Politisk stabilitet

Effektive myndigheter

64
Offentlig FoU

Offentlig finansiert FoU

4
Privat FoU

Privat finansiert FoU

27
Entreprenøraktivitet

Tidligfase-entreprenørskap

Andel nyoppstartede virksomheter

55
Samarbeid

Samarbeid om innovasjon

Samarbeid om annen forretningsvirksomhet

82
Innovasjon i næringslivet

Innovative virksomheter

Produktinnovasjon

Prosessinnovasjon

22
Internasjonal konkurranse

Andel eksportvirksomheter

Forekomst av handelsbarrierer

Tariffer

Eksport av tjenester

Resultater: Teknologi

Når det gjelder Norges evne til å ta i bruk ny teknologi, ligger også en del til rette for at Norge skal rangere høyt. Befolkningens digitale ferdigheter er gode, offentlige tjenester er i stor grad digitalisert, IKT-sikkerhet er også på et høyt nivå, og tilkoblingsmuligheter har hatt en betydelig positiv utvikling siden 2022. 

Likevel scorer Norge middels når det gjelder å ta i bruk muliggjørende teknologier som kunstig intelligens, 3D-printing og robotikk. Det henger sannsynligvis sammen med at Norge har relativt få IKT-spesialister, både som andel av alle sysselsatte og spredt rundt i næringslivet. I tillegg er IKT-næringen i Norge svært liten.  

Lederen på Teknologi er Danmark, som har ligget på 1. plass de siste fire årene (merk at USA er ikke med på resultater for denne hoveddimensjonen grunnet utlignelige data på flere av indikatorer). Danmark scorer særlig høyt på tilkoblingsmuligheter, andel bedrifter som tar i bruk muliggjørende teknologier, digitalisering av offentlige tjenester og IKT-sikkerhet.   

betyr at Norge har gått frem mer enn 1 poeng siden i fjor, betyr at Norge har gått ned mer enn 1 poeng på indikatoren det gjelder. Det grå skraverte området i sirkelen symboliserer scoren til det beste landet på hver hoveddimensjon.
89
Digitale ferdigheter i befolkningen

Digitale ferdigheter

91
Tilkoblingsmuligheter

Tilgang til 5G

Tilgang til VHCN

28
Spisskompetanse teknologi

IKT-spesialister

Virksomheter med IKT-spesialisering

45
Muliggjørende teknologi

Bruk av skytjenester

3D-printing

Bruk av KI

Robotikk

87
Digitalisering av offentlige tjenester

Åpen data

Bruk av offentlige hjemmesider

Bruk av offentlige tjenester via internett

5
Omfang av IKT-næringen

IKT-verdiskaping

IKT-eksport

Sysselssetting i teknologi- og kunnskapsintensive næringer

66
IKT-sikkerhet

Andel virksomheter som har opplevd dataangrep

Andel virksomheter som har brukt IKT-sikkerhetstiltak

Resultater: Forutsetninger for grønn omstilling

For å sette fart på omstillingen, har myndighetene en sentral rolle i å vri næringsaktivitetene i en mer bærekraftig retning. Som følge av Norges doble omstillingsutfordring, er sannsynligvis myndighetenes vridende rolle viktigere i Norge enn i de fleste andre land.   

Årets omstillingsbarometer viser at Norge har tatt et lite skritt i riktig retning når det gjelder å legge til rette for grønn omstilling. Dette er takket være en svært positiv utvikling når det gjelder miljøverntiltak, samt noe positiv utvikling for grønn forskning og innovasjon sammenlignet med året før. 

Når det gjelder bruk av virkemidler for å oppnå bærekraftig omstilling gjennom å straffe uønsket adferd, ligger Norge langt etter andre land. Norske myndigheter har få tiltak for mer bruk av fornybar energi og for energieffektivisering, dessuten utgjør miljørelaterte skatter og avgifter en relativt liten andel av BNP sammenlignet med andre land.  

Lederen på Forutsetning for grønn omstilling er Danmark, som har hatt 1. plass de siste fire årene. Danmark scorer høyt på grønne skatter og avgifter, grønn forskning og innovasjon og tiltak for mer fornybar energi. 

betyr at Norge har gått frem mer enn 1 poeng siden i fjor, betyr at Norge har gått ned mer enn 1 poeng på indikatoren det gjelder. Det grå skraverte området i sirkelen symboliserer scoren til det beste landet på hver hoveddimensjon.
57
Grønne skatter og avgifter

Miljøskatter og avgifter

Netto effektiv karbonprisscore

61
Tiltak for energieffektivisering

Rammebetingelser for energibesparelse

34
Tiltak for mer fornybar energi

Rammebetingelser for fornybar energi

48
Grønn forskning og innovasjon

Miljøforskning

Forskning på fornybar energi

Grønne patenter

72
Miljøverntiltak

Offentlige utgifter til miljøverntiltak

Biodiversitet og habitat

Resultater: Bærekraftig utvikling

Avslutningsvis måler Omstillingsbarometeret Norges måloppnåelse knyttet til økonomisk, klimamessig og sosial bærekraftig utvikling. Norge scorer middels på måloppnåelsen, ligger lavere enn våre naboland og har ikke beveget seg i noen retning fra i fjor på overordnet nivå.  

Norsk økonomisk avhengighet av oljeeksport, er hverken økonomisk eller klimamessig bærekraftig, og trekker særlig ned. I tillegg scorer Norge lavt når det gjelder energieffektivisering og grønn produktivitet (og utviklingen her har gått i feil retning). 

Selv om nordmenns energiforbruk er høyt, rangerer Norge på topp når det gjelder tilbud av fornybar energi. Dette er sannsynligvis også en forklaring på at energieffektivisering ikke er høyere på den politiske agendaen i Norge. Men nå som vi går mot et kraftunderskudd, øker behovet for energieffektivisering.  

Norge skiller seg historisk ut med lite utenforskap og langtidsledighet, som måler sosial bærekraft. Men utviklingen her har gått i ulike retninger, med forbedring på langtidsledighet og forverring på utenforskap. Ellers scorer Norge middels når det gjelder evnen til å bevare miljø, ha en sirkulær økonomi og begrense utslipp. Lyspunktet er at vi ser en forbedring på evnen til å begrense utslipp fra i fjor. 

betyr at Norge har gått frem mer enn 1 poeng siden i fjor, betyr at Norge har gått ned mer enn 1 poeng på indikatoren det gjelder. Det grå skraverte området i sirkelen symboliserer scoren til det beste landet på hver hoveddimensjon.
33
Grønn produktivitet

CO2-produktivitet

Materialproduktivitet

54
Sirkulæritetsgrad

Avfall per innbygger

Håndtering av avfall

Samlet materialforbruk

33
Energieffektivisering

Energiintensitet

Energikonsum per innbygger

100
Tilbud fornybar energi

Fornybar energi-tilbud

Fornybar elektrisitet-tilbud

51
Utslipp

Klimagassutslipp per innbygger

Utslipp av produksjonsbaserte klimagasser

Luftforurensning

53
Bevaring av miljø

Selvfornyet skog

Miljøeffektivitet i landbruket

0
Bærekraftig eksport

Konsentrasjon i eksportsektoren

Andel fossil eksport

76
Utenforskap

Personer i risikosonen for fattigdom og sosial ekskludering

Andel av befolkningen ikke i arbeid, utdanning eller trening

84
Langtidsledighet

Langtidsledighet 15-24 år

Langtidsledighet 25-54 år

CTA Buttons

Mer om datagrunnlaget

Tallmaterialet som brukes i Omstillingsbarometeret må oppfylle flere krav. For det første er det viktig at kildene som brukes dekker alle eller de fleste av landene som representeres i barometeret. For det andre må tallene gis ut regelmessig (helst hvert år, men i noen tilfeller kan hvert annet år godtas). Å sette slike krav fører til at en betydelig mengde eksterne rapporter og databaser utelukkes, men dette har imidlertid den positive konsekvensen at kvaliteten på barometeret styrkes, og det muliggjør å følge utviklingen over tid. Dataene som er brukt i Omstillingsbarometeret er hentet fra blant annet OECD, Eurostat, GEM Global Entrepreneurship Monitor, World Bank Group, Tax Foundation. For mer detaljer om datakilder, se metodenotat i PDF.