Næringsministeren la fram en strategi for forenklinger for næringslivet 2026-2029 i går ettermiddag. Strategien har fått navnet Enklere, mindre, bedre.
Hensikten er at det skal bli enklere å drive bedrift i Norge. Digitalisering er verktøyet. Målet er at bedrifter skal bruke mer tid på å skape verdier og mindre på rapportering og byråkrati.
Når kommer strategien "Raskere, større, best"?
-Det er bra at regjeringen ønsker å forenkle hverdagen til næringslivet. Mindre rapportering, mer digitalisering og bedre samordning er positivt. Men for vekstselskaper er det ikke bare rapportering som er krevende, men å skalere raskere. Dette fremstår som en dråpe i havet, sier Trine Ellingsen daglig leder i FIN – Foreningen for Innovasjonsbedrifter.
Hun mener at strategien nevner en rekke tiltak fremover som forenkling av virkemiddelapparatet og forenkling av offentlige anskaffelser, uten å bli mer konkret.
-Norge henger etter i det teknologiske kappløpet, andre satser, men vi sakker akterut. Driftstiltak er ikke nok, vi etterlyser en helhetlig innovasjonsstrategi med konkrete tiltak og bistår gjerne i det arbeidet, sier Ellingsen.
For å utvikle flere høyvekstbedrifter og omstille industrien over hele landet, som gir flere arbeidsplasser og økt verdiskaping, trengs:
• Et effektivt og helhetlig innovasjonssystem fra FoU, til oppstart, skalering og eksport
• Mer samarbeid i Norden, Europa og med allierte
• Et innovasjonsfremmende skattesystem.