Studentprosjekt: Stort potensial for digital innovasjon i ideell og frivillig sektor

Publisert

Fem damer og en mann poserer for kamera på en takterasse.

Studenter bak rapport for ideell og frivillig sektor f.v.: Vanessa Bersagel, Fredrik Dahl, Andrea Vindal, Katarina Thorsen, Andrine Skodvin og Synne Neverdal Bentsen.

Denne uken presenterte studenter fra Universitetet i Oslo (UiO) og masterprogrammet Organisasjon, ledelse og arbeid flere funn i forbindelse med et prosjekt i samarbeid med Fundraising Norge og Abelia. - Rapporten viser at organisasjoner som samler inn midler, opplever at innovasjonsprosjekter kommer i konflikt med ønsket om lav administrasjonsandel. Det må vi finne løsninger på, sier leder for ideell- og velferdspolitikk i Abelia, Kjartan Almenning.

Førsteårsstudentene gjennomførte prosjektet i forbindelse med «Prosjektforum» som er en del av masterprogrammet. Her arbeider studentene på oppdrag fra næringsliv og organisasjoner, for å løse tverrfaglige prosjekter innen kartlegging, analyse og utvikling. 

Todelt oppgave

De seks studentene som søkte seg til prosjektet var Andrine Skodvin, Katarina Thorsen, Synne Neverdal Bentsen, Andrea Vindal, Vanessa Bersagel og Fredrik Dahl.   

Studentene har prøvd å finne svar på to spørsmål gjennom prosjektet: 

  • Inntektsfordelingen for organisasjoner i ideell og frivillig sektor 
  • Utviklingsbehov og muligheter for digitalisering og innovasjon i sektoren 

«Konkurranse om lav administrasjonsprosent» 
 
– Mange respondenter forteller at potensielle givere er opptatt av hvor mye som går til administrasjon og hvor mye som går til formål, sa Fredrik Dahl under gruppen presentasjon av resultatene. 
 
Rapporten viser at det særlig er tre hindre for digital innovasjon i ideelle og frivillige organisasjoner: 

  • Økonomiske rammevilkår og tilgang til investeringskapital 
  • Tilgang på riktig kompetanse 
  • Konkurranse om å ha lav administrasjonsprosent og høy formålsprosent 

– Rapporten viser flere interessante funn, blant annet ser vi at det er vanskelig å ta innovative grep gjennom digitalisering. Det er en frykt for negativt omdømme og dermed inntektssvikt ved høyere administrasjonsprosent, selv om både digital innovasjon og andre typer systeminnovasjon kan lønne seg i et lengre løp, både for formål og for givere, sier Almenning.  

Han peker også på at det er interessant at kompetansemangel løftes fram som et hinder. - Dette underbygger at det er like krevende for ideelle organisasjoner som for resten av kunnskaps- og teknologinæringslivet at vi har lite tilfang av viktig kompetanse i samfunnet. For eksempel vil flere IT-studieplasser ikke bare komme IT-selskaper til gode. Det handler om bestiller- og utviklerkompetanse i både medlemsorganisasjoner og i velferdssamfunnet.