Vil ikke tillate konkurranse fra nye aktører

Publisert

Foto: Yango.

- Regjeringens politikk virker å kun ha ett formål; å beskytte de gamle taxi-aktørene mot konkurranse fra aktører med nye forretningsmodeller, sier næringspolitisk direktør i Abelia Nils-Ola Widme.

Widme er Abelias representant i utvalget som Samferdselsdepartementet har satt ned som skal foreta en helhetlig vurdering av drosjenæringen.

Antall drosjeløyver har eksplodert i Oslo etter frislipp, skriver NRK Oslo Viken.

- Ingen har utredet hva som har skjedd etter taxireformen. Det regjeringen nå gjør, framstår som et forsvarstiltak for den etablerte næringen, sier Widme til NRK.

Høring uavhengig av utvalgsarbeid

Regjeringen har sendt forslag til endringer i drosjereguleringen og løyvekrav på høring. Samferdselsdepartementet sier på sin hjemmeside at det kan foretas raske endringer i drosjenæringen uavhengig av utvalgsarbeidet.

Her er samtlige høringsuttalelser – også Abelias.

Regjeringen har selv uttalt at den politiske bakgrunnen for denne høringen og regelendringen er å "stoppe frislippet i drosjenæringen".

Abelia frykter at hyppige og tilsynelatende vilkårlige endringer i næringslivets rammebetingelser kan virke mot hensikten om økt seriøsitet, ettersom aktører ikke får tid til å omstille seg. Forutsigbare rammevilkår er en forutsetning for et seriøst næringsliv som skaper verdier og arbeidsplasser i hele landet, heter det i høringen fra Abelia.

 

Abelia reagerer særlig på følgende:

  • Forslagene er helt tydelig ment å gjøre etablering av nye aktører vanskeligere. De vil gi et dårligere tilbud og økte priser til forbrukerne.
  • Forslagene er ikke basert på utredning men på et ønske om å reversere en utvikling. Det foreligger ingen analyser av sjåførinntekt før og etter reformen, av kundetilfredshet, eller av hvordan reformen har påvirket samspillet mellom drosjer og andre transporttilbud.
  • Departementet har heller ikke vurdert hva som er det største hinderet for videreutvikling av drosjenæringen, nemlig mangelen på arbeidskraft, som i de fleste andre næringer.
  • Abelia mener at regjeringens behov for å begrense konkurransen i drosjemarkedet kan være i strid med EØS-retten.
  • Regjeringens forslag vil bidra til økte priser fordi økte kostnader trolig vil lempes over på kundene.