Grønn enhjørning

Publisert

Gelato driver med trykk uten å ha en eneste printer. I fjor ble nesten 90 prosent av bestillingene produsert i samme land som de ble levert. Dette er bærekraftig, billigere og raskere. Foto: Istock.

Gelato er et ypperlig eksempel på radikal innovasjon og noe Norge og verden trenger mer av: En innovasjon som gjør ting smartere, raskere og grønnere. Gelato er en av flere norske enhjørninger som du kan møte på Abelia Open.

-I dag representerer Gelato verdens største nettverk av skrivere og logistikkalternativer. Vi har fokusert på å innlemme teknologien i en industri vi så på som analog. Gelato-teamet er satt sammen av folk med telekom- og teknologibakgrunn – ikke print, skriver grunnlegger og administrerende direktør i Gelato på bedriftens hjemmeside.

Kriteriet for å kunne kalles en enhjørning er at selskapet er et ikke-børsnotert selskap verdt over én milliard dollar. De fleste av verdens enhjørninger holder til i USA. I Norge har vi en håndfull enhjørninger, men vi skal bare noen få år tilbake i tid før vi ikke hadde noen. En av årsakene er at de internasjonale investorene har fått øynene opp for Norge.

Gelato er en av flere enhjørninger du kan møte 2. juni. Meld deg på her

Digital printing verden rundt

Uten å eie et eneste trykkeri eller printer har Gelato bygget verdens største nettverk for produksjon av personlig tilpassede produkter som klær, plakater og veggkunst, kopper, fotobøker og kort. Gelato produserer tilpassede trykkprodukter i 34 land, og når ut til mer enn 6 milliarder mennesker. Takket være dette nettverket vil kundene over hele verden motta bestillingene sine innen 72 timer.

Gjennom Gelatos plattform kan små og store aktører designe og tilpasse produkter som så lastes opp i deres respektive nettbutikker - klare for salg. Slik hjelper teknologiselskapet kunder med å selge globalt, men produsere lokalt. Produktene produseres på vegne av det økende antallet gründere, designere og små og mellomstore bedrifter som vil selge produktene sine over internett og til kunder i hele verden.

Er du for eksempel fotograf, kan kundene dine bestille trykte versjoner av bildene dine via tjenesten og få dem produsert lokalt hvor som helst i verden. Bestillingene håndteres direkte av Gelato, som produserer og leverer produktet så nærme sluttkundene som mulig. Dette sparer tid og penger, men reduserer også karbonutslipp, hindrer overproduksjon og styrker de lokale produksjonsbedriftene, som takket være Gelatos plattform får tilgang til en ny og voksende, internasjonal kundegruppe.

Ingen frakt, ingen forsinkelser

Pandemien viste oss også hva som skjer når verdens logistikksystemer kneler. For Gelato er ikke det å produsere og levere produkter lokalt en ny tanke, men det har aldri vist seg å være mer aktuelt enn gjennom covid- pandemien. Mens andre aktører opplevde enorme forsinkelser, kunne Gelato opprettholde så og si normal drift siden hver ordre blir rutet til det produksjonsstedet som ligger så nærme leveringsstedet som mulig. I fjor ble nesten 90 prosent av bestillingene produsert i samme land som de ble levert.

– Det som blir ekstremt spennende fremover er 3D-printing. Vi kan i prinsippet produsere hva som helst. Vår visjon som selskap er å kunne gi e-handelsgründere mulighet til å selge personlig tilpassede produkter lokalt til hvem som helst. Det fører til perfekt match mellom etterspørsel og produksjon, kortere distribusjon og dermed lavere CO2-utslipp, sier Müller-Hansen til DN.

Gelato er etablert i 2007. Bedriften har i dag hovedkontor i Oslo, og har til sammen rundt 200 ansatte. Bedriften har i dag kontorer i Barcelona, Boston, London, Madrid, Mumbai, Santiago, São Paulo, Shanghai, Stockholm, Tallinn og Tokyo.