Full kontroll i krisesituasjon

Smart bruk av sensorer og virtuell virkelighet redder liv. Foto: Øystein Lie.

Sensorer og virtuell virkelighet redder liv.

Fakta om Bridge

Det ultimate målet til Bridge er å øke tryggheten for innbyggerne ved å utvikle tekniske og organisatoriske løsninger som forbedrer håndtering av kriser og nødsituasjoner i EU. 

En Bridge-plattform vil tilby teknisk støtte for samarbeid mellom flere aktører i store nødsituasjoner. Nøkkelen er å sikre interoperabilitet, harmonisering og samarbeid mellom aktørene på teknisk og organisatorisk nivå.

Krisesituasjoner er gjerne hektiske og uoversiktlige med mange skadde. Erfaringene viser at det er lett å miste oversikt både underveis og i etterkant av ulykken.

Nå har SINTEF sammen med flere etater, bedrifter og forskningsinstitutter i EU-prosjektet Bridge vist hvordan ny teknologi kan tas i bruk for å gi kriseteamene langt bedre kontroll over situasjonen.

- I dag brukes det mye tid på å ringe til hverandre for å koordinere innsatsen. Så fort det er mer enn fem skadde i en krisesituasjon, er det fort gjort å miste oversikten, forteller Jan Skjetne i SINTEF IKT. 

Forskningsprosjektet viser til to konkrete løsninger som det jobbes med å få ut i markedet:
  • Full oversikt: Oppnå bedre oversikt og mindre koordinering ved hjelp av teknologi. Det første steget handler om å kunne følge alle pasienter fra ulykkesstedet til behandling ved å vise posisjon og vitale data som puls ved hjelp av et armbånd.
  • Bedre trening: Trening er ofte et dyrt og forsømt område. SINTEF-prosjektet viser at bruk av virtuell virkelighet både kan senke kostandene og gjøre det enklere.

- Dette er kritisk for å redde overlevende. Alt vi kan gjøre for å forberede og starte behandling litt tidligere, vil redde liv. I dag foregår det meste på telefon og kriseteamet klarer ikke å følge enkeltpersoner, forklarer Jan H. Skjetne.

Armbåndet sikrer ikke bare oversikt:

- Det gir tidlig informasjon om pasienten som skal behandles, og derved kan en starte behandling også raskere. Hvis det er mange pasienter gir det også bedre grunnlag for å kunne prioritere hvilke pasienter som skal behandles først, sier Skjetne.

Bedre trening med virtuell virkelighet vil også være livreddende:

- Å trene på komplekse situasjoner er ressurskrevende og vanskelig å få til. Forskning har vist at repetisjoner har veldig mye å si for resultatet av treningen, så det å bruke virtuell virkelighet gjør at du kan trene mer på komplekse situasjoner, forteller Skjetne.

English version, click here

Lurer du på noe?

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt