Digitalisering handler om kultur

Publisert

#205

– For veldig mange er det ikke snakk om å utvikle ny teknologi, men å ta i bruk det som allerede finnes. Det handler om kultur.

Det sier administrerende direktør Tor Olav Mørseth i DIGITALNORWAY – Toppindustrisenteret AS. Torsdag er han blant innlederne på digital2017 som digi.no arrangerer i samarbeid med Abelia.

Skal digitalisere norske virksomheter

DIGITALNORWAY – Toppindustrisenteret AS er et nyopprettet næringslivsdrevet initiativ for å digitalisere norske virksomheter. Initiativet sikter mot å bli en arena som bygger, knytter sammen og sprer digital kompetanse og driver digitaliseringsprosjekter på tvers av selskaper og bransjer over hele landet.

Mørseth forteller at de er godt i gang i nye lokaler i Forskningsparken.

– Mye av tiden går med til å bygge organisasjonen som skal sette visjonen vår ut i live, og vi jobber nå på spreng for å utvikle tjenestene våre. Den første – den digitale modenhetsindikatoren – ble lansert i slutten av september, sier han.

Måler digital modenhet

Digital modenhetsindikator (DMI) gir innblikk i hvor godt virksomheter er klare til å håndtere endringene de står overfor. Tjenesten dykker under røyken fra buzz-ord som AI, IOT, blockchain og maskinlæring. I stedet identifiserer tjenesten i hvilken grad virksomheten evner å fornye kompetanse og forretningsmodell, slik at den kan gjenskape seg selv i digital drakt.

– Erfaringene er veldig gode. Vi gleder oss over at mange har brukt modenhetsindikatoren, og at vi allerede har spennende eksempler på selskaper som har tatt undersøkelsen og vært med på en påfølgende workshop, tar grep og endrer måten de jobber på. Vi ser at folk gjerne scorer seg selv litt vel høyt, mens de som er med på en etterfølgende workshop er litt mer beskjedne på egne vegne, sier Mørseth.

Han forteller at det er ganske store forskjeller i hva som er hovedutfordring for selskaper som skal over i det digitale landskapet.

Handler om kultur

– Vi ser at mange har fått med seg at det er noe som skjer, og så trenger de litt hjelp til å komme i gang og vite hvor de kan starte. Skritt én er å forstå hva det er som skjer rundt seg og hvordan det påvirker egen bransje. Så handler mye om kultur og vilje til å endre seg. For veldig mange er det ikke snakk om å utvikle ny teknologi, men å ta i bruk det som allerede finnes. Det handler om kultur, sier Mørseth.

DIGITALNORWAY – Toppindustrisenteret AS er basert på at norske bedrifter skal dele sine erfaringer med digitalisering. Mørseth tror det er viktig å dele historier om å mislykkes.

– Noen er veldig flinke til å dele sine erfaringer med digitalisering, men det gjenstår fortsatt en god del. Alle synes som regel det er fint å dele skrytepresentasjonene sine. Men det er gjerne historiene bak, det som ikke gikk så bra og hvordan de har jobbet som gjør at andre kan lære. Der må vi tørre å slippe oss løs og tenke at alle kan tjene på det om vi alle deler, sier han.

Lurer du på noe? Kontakt oss!

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt