Digitale vinnere

#205

Økonomien digitaliseres og globaliseres med høy hastighet. Med dette som bakteppe bør norske bedrifter i større grad tenke eksport, skriver Kjetil Thorvik Brun.

Digitaliseringen av næringslivet er i ferd med å skape store forskjeller mellom de digitale vinnerne og taperne. Virksomheter som evner å ta i bruk ny teknologi, utnytte data, og skalere på tvers av tradisjonelle bransjer og landegrenser vil parkere sine konkurrenter.

Denne kommentaren er opprinnelig publisert av Computerworld.

Europeisk næringsliv har i flere år havnet stadig lengre bak asiatiske og amerikanske bedrifter når det kommer til digitalisering. En fersk rapport fra McKinsey viste at den digitale IKT-sektorens andel av BNP er dobbelt så høy i USA som i Europa*. Rapporten fastslår videre at kun to av verdens 30 ledende digitalselskaper er europeiske, og bare 10 prosent av verdens digitale enhjørninger kommer fra Europa.

Gode forutsetninger

Utbredelsen av kunstig intelligens skjer raskere enn noen gang, og med dette øker faren for at Europa havner enda lengre bak. Samtidig peker rapporten på betydelige oppsider for virksomheter som evner å utnytte eksisterende konkurransefortrinn.

Norsk næringsliv har faktisk flere slik fortrinn vi kan utnytte. Norge er et av verdens mest digitaliserte land, med digital infrastruktur i verdensteten. Vårt næringsliv rangeres som det sjette mest digitalt konkurransedyktige, og vi har en digitalt moden befolkning. En sterk økonomi og tilgang på svært gode offentlige datasett (forutsatt at digitaliseringsminister Astrup åpner dem opp). Til sammen gir dette norske bedrifter gode forutsetninger for å lykkes i den internasjonale konkurransen.

Dessverre er situasjonen ikke så positiv som en kunne ønske seg.

Deler av norsk næringsliv er for ensidig opptatt av konkurransen utenfra, og synes å tro at vi kan beskytte vår vei inn i fremtiden. Internasjonal dataflyt står nå for større økonomisk verdi enn tradisjonell handel . Økonomien digitaliseres og globaliseres med høy hastighet. Med dette som bakteppe bør norske bedrifter i større grad tenke eksport. Hvordan kan vi utnytte data og ny teknologi til å utvikle forretningsmodeller og digitale løsninger vi kan skalere ut av Norge? Hvordan kan vi ta Manhattan og Berlin, samtidig?

Det finnes heldigvis mange norske virksomheter som utnytter de nye digitale mulighetene. La meg gi et par eksempler.

Verdens befolkning eldes og demens er et av de største globale helseproblemene vi står ovenfor. Fra sin base i Forskningsparken i Oslo har Mentis Cura tatt i bruk maskinlæring og stordata for å identifisere demens tidligere enn noen gang før. Selskapet inngikk nylig en kontrakt med verdi på 900 millioner kroner med japanske myndigheter, og har store internasjonale ambisjoner.

Halden-baserte eSmart Systems utvikler kunstig intelligens og droner for kraftbransjen. Selskapet forstod tidlig at mange av kraftbransjens utfordringer var de samme i ulike land, og teknologien står sentralt i å løse dem. Nå opplever de stor internasjonal suksess. En uttalelse fra selskapets COO Tina Skagen demonstrerer deres tilnærming: "NM er avlyst. Det er VM som gjelder".

Digitaliseringen generelt, og AI spesielt, kan skape både enorme verdier og store problemer for norsk næringsliv. Vinnerbedriftene blir dem som lykkes med å utnytte data, evner å omstille seg, og våger å tenke utover bransjer og landegrenser. Og som utnytter mulighetsrommet som er her nå.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt