Abelia inn i det digitale Europa

Publisert

Digital Europe, logo.

Digital Europe, logo.

Abelia har meldt seg inn i Digital Europe. – Så lenge Norge står utenfor unionen, har næringslivet et særlig behov for kanaler inn mot EU, sier Abelias Kjetil Thorvik Brun.

Digital Europe er en europeisk interesseorganisasjon for teknologinæringen. Den omfatter 25.000 IT-selskaper, hvorav 60 teknologi- og telekomgiganter er direkte medlemmer, mens resten er medlem gjennom 38 nasjonale interesseorganisasjoner. 

– Abelias styre har hatt gode diskusjoner om en mulig tilknytning til Digital Europe og har konkludert med at det er viktig for våre medlemsbedrifter å styrke kanalene til og fra Brüssel. Norsk næringsliv er utadvendt og eksportorientert. Nasjonale rammebetingelser er fortsatt viktige, men internasjonal regulering får også stadig større betydning, slik vi for eksempel har sett det med GDPR, sier administrerende direktør Håkon Haugli i Abelia.

Også leder for teknologi og digitalisering i Abelia, Kjetil Th0rvik Brun, erkjenner at det er behov for raskere tilgang til informasjon og mulighet for å påvirke.

– Vi ser at EU satser tungt på sitt indre digitale marked (Digital Single Market - DSM), og har en viktig rolle i å sette globale normer for personvern (GDPR). De investerer også massivt i teknologiforskning. Vårt medlemskap i Digital Europe vil være vårt verktøy for å bidra til å rydde hindringer av veien og skape muligheter for Abelias medlemsbedrifter, sier Brun.

Vekstfremmende rammevilkår

Han registrerer at EU de siste årene har blitt langt mer digitalt fremoverlente og gjør viktige grep for å skape et bedre utgangspunkt for næringslivet i Europa.

– Det skjer svært mye i Brüssel som vil være definerende for norsk kunnskapsnæring, og det er ingen automatikk i at hensynet til norsk kunnskaps- og teknologinæring blir ivaretatt. Ett viktig oppdrag for å støtte våre medlemsbedrifter er å skape vekstfremmende rammevilkår. Når EU snur seg rundt for å ta opp innovasjonskampen med blant annet USA og Kina, er det viktig at vi er der hvor beslutningene blir tatt, sier Brun.

Han forteller at kombinasjonen av NHOs faste tilstedeværelse i Brüssel og medlemskapet i Digital Europe vil sikre Abelia denne tilgangen.

Vil ha innspill fra medlemmene

– Dermed gir det oss mulighet til å informere og veilede våre medlemmer om EUs arbeid som er relevant for dem. Til syvende og sist er det våre medlemmer som skal hente verdien av vår europeiske satsing, sier Brun.

Det er nok av områder å holde seg oppdatert på: Personvern, sikkerhet, forskning, kompetanse, elektronisk infrastruktur, internasjonal handel, innovasjonstiltak og bærekraft blir jevnlig diskutert i Brüssel.

– Vi har en bred medlemsmasse med ulike utfordringer. Derfor vil jeg gjerne høre fra våre medlemmer om det er muligheter eller problemstillinger som de mener det er spesielt nødvendig at vi ser nærmere på, sier Brun.

Lurer du på noe?

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt