Valgkamp på ville veier uten digitale kjøreregler

#005

I 2017 skrev jeg et innlegg om bruken av stordataanalyser i amerikansk valgkamp, Cambridge Analytica og hvordan denne type bruk førte til økende polarisering og flere ekkokamre. Den gang var det et lite synlig problem på vår side av dammen. I 2019 er situasjonen en helt annen.

Kampen om sofavelgerne 

 I amerikanske presidentvalg har stordata fått en stadig viktigere rolle. I Norge er det flere og flere som tar i bruk lignende verktøy. Dette er verktøy som brukes til å sende budskap med skreddersøm. Konsekvensene er større enn vi har trodd. 

Som Benedict Cumberbatch så underholdende viser i filmen Brexit: the Uncivil War, har kampen om sofavelgerne eskalert. Filmen setter det hele på spissen, men vi har alle vært vitner til at våpnene i kampen om velgerne blir mer digitale og teknologisk avanserte. 

Tidligere forsøkte man å tiltrekke seg usikre velgere eller overtale velgere til å bytte politisk side. Nå kommuniserer partiene i større grad til de som allerede deler deres standpunkt. Argumenter for å imøtegå politiske motstandere er erstattet med sterkere politiske budskap for å få de riktige velgerne opp av sofaen. Jakten på meningsfeller har medført kraftigere ordbruk og mer konfronterende linje i politikken. Økt polarisering og flere ekkokamre har fulgt i kjølvannet. 

Bevisste politikere, oppmerksomme brukere og ansvarlige nettgiganter  

Stordata og kunstig intelligens gir store muligheter, på godt og vondt. Det finnes krefter som ønsker å utnytte en sterkere politisk polarisering også i Norge. I denne utviklingen er regler for politisk reklame begrenset effekt. Det vi trenger er politikere som setter seg inn i fordeler og ulemper ved teknologibruken, teknologileverandører som er bevisst sitt ansvar og oppmerksomme brukere.  

Selv om utfordringene står i kø, så er en gladnyhet at vi er godt på vei. Mye tyder på at nordmenn har mer kunnskap om digitale problemstillinger enn tidligere. Teknologileverandører som Facebook har dette svært høyt på sin agenda og jobber med løsninger for at deres teknologi skal tas i bruk på en fornuftig måte.  

Det neste vi trenger, er politikere som vet å bruke teknologien for å gi god debatt og høy valgdeltagelse. Nå er det ingen kjent uttalt enighet rundt hvordan teknologien skal brukes i valgkampen. Da frykter jeg at polarisering, netthets og økt politikerforakt er resultatet. Løsningen er ikke å regulere bort teknologien. Felles digitale kjøreregler kan derimot bidra til å hindre en valgkamp på ville veier.