Abelia sikrer gjennomslag for trafiksskolene

Publisert

Helse- og omsorgsdepartementet endrer nå covid-19 forskriften for sikre gjennomføring av føreropplæringen selv i kommuner med høyt tiltaksnivå. Dette kommer etter at NHO og Abelia samlet bransjen til et felles initiativ ovenfor offentlige myndigheter.

Trafikkskolene opplever daglig problemer fordi trafikkskolenes egenart og særegne behov kun delvis er hensyntatt i utformingen av covid-19-forskriften. Føreropplæringen består av både en-til-en opplæring og av en-til-mange opplæring. Gjeldende forskrift dekker kun en-til-en opplæring. Det har før til at skolene i perioder ikke har hatt anledning til å gjennomføre sentrale deler av opplæringen, som igjen har hindret elevene i å gå opp til førerprøven.

Abelia har erfaring med at offentlige myndigheter er avhengig av at det står en samlet bransje bak dersom det skal foretas endring i rammebetingelsene. I midten av mai fikk derfor Abelia og NHO med Norges Trafikkskoleforbund, Trafikkforum og NAF Øvringsbaner på et felles initiativ med forslag til endring av covid-19 forskriften. Forslaget ble oversendt til Samferdselsdepartementet, som anbefalte en endring og sendte saken videre til Helse- og Omsorgsdepartementet. I samråd med Helsedirektoratet og FHI har Helse- og Omsorgsdepartementet nå vedtatt en endring i covid-19 forskriften med virkning fra 7. juni.

Endringen gjør det mulig for kjøreskolene å  gjennomføre en-til-mange opplæring også i områder som er plassert under "Kapittel 5B. Forsterkede smitteverntiltak i enkelte kommuner – høyt tiltaksnivå" under covid-19 forskriften.

- Abelia er godt fornøyd med at vi har klart å samle bransjen om et felles initiativ ovenfor offentlige myndigheter. Dette har vært en viktig forutsetning for å oppnå gjennomslag i denne saken. NHO og Abelia er også åpne for å  bidra med en samordning av bransjen for å sikre gode rammebetingelsen for trafikkskolene i tiden framover, sier fagsjef for utdanningspolitikk i Abelia, Knut Erik Beyer-Arnesen.