Kraftig medlemsvekst i Abelia

Publisert

Portrettfoto av Haugli

Administrerende direktør Håkon Haugli og næringspolitisk direktør Hilde Widerøe Wibe kan konstatere at medlemsmassen i Abelia har økt med 50 prosent på fire år. Foto: Esben Johansen.

NHO-foreningen Abelia har passert 2.100 virksomheter og økt medlemsmassen med 50 prosent på fire år.

– Kunnskaps- og teknologinæringslivet er i vekst og blir stadig viktigere for et Norge i omstilling. At flere bedrifter melder seg inn i Abelia er hyggelig. Vi skal være en tydelig stemme for kunnskaps- og teknologibedriftene, sier administrerende direktør Håkon Haugli i Abelia, som er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter

Over 48.000 årsverk

Med 2.140 medlemmer med over 48.000 årsverk er Abelia både blant de største og raskest voksende foreningene i NHO. Abelia har hatt jevn økning i antall medlemmer siden foreningen ble etablert i 2001.

– Jeg håper veksten er et uttrykk for at vår del av næringslivet ser verdien av en konstruktiv og gjennomslagsdrevet organisasjon. Vår jobb er å gjøre medlemmene gode gjennom arbeid for bedre rammebetingelser, nyttige møteplasser og arbeidsgivertjenester av høy kvalitet, sier Haugli.

- Store deler av norsk næringsliv og offentlig sektor opplever nå at teknologien utvikler seg raskt og at de må tenke nytt. Som organisasjon merker vi det ved at våre tilbud til ledere som skal møte morgendagens utfordringer etterspørres i stadig større grad, sier Haugli.

60 nye gründerbedrifter

Abelia har medlemmer innen blant annet IKT, kunnskapsbaserte tjenester, undervisning, forskning, innovasjon, kreative virksomheter og ideelle organisasjoner. Blant de største medlemmene finner vi Telenor, EVRY, DNV GL, Sweco, SINTEF, Telia og Handelshøyskolen BI. Samtidig har Abelia et eget opplegg for gründere og små oppstartsselskaper. I løpet av få måneder har mer enn 60 gründerbedrifter meldt seg inn i Abelia.

– Vi ser det som vår oppgave å bidra til at Norge har gode rammevilkår for entreprenørskap og vekst, i tillegg ønsker vi å bidra til gode koplinger mellom etablerte og nye virksomheter.

Sentrale i omstillingen

– Kunnskapsbedriftene vil være sentrale i omstillingen som det norske samfunnet står overfor de neste årene. Å gripe de mulighetene digitalisering gir er en av disse. En annen å legge grunnlaget for nye vekstbedrifter og vekstnæringer. Kunnskap og teknologi vil også være avgjørende for å møte klimautfordringen og legge grunnlag for gode helse- og velferdstjenester fremover. Mange av våre medlemmer utvikler tjenester og produkter som kan løse både nasjonale og globale utfordringer - og legger dermed også grunnlag for nye eksportnæringer, sier Haugli.

– Vi vil naturligvis gjerne vokse videre, men det viktigste for oss er å sikre alle medlemmer god oppfølging og sørge for at vi opprettholder tillit både hos våre medlemmer og blant politiske beslutningstakere, sier Haugli.

Lurer du på noe? Kontakt oss!

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt