Mellom filantropi og bærekraftig vekst

Publisert

Stine Lise Hattestad Bratsberg i Pure Consulting.

Stine Lise Hattestad Bratsberg i Pure Consulting.

– Vi opplever at ledere i stor grad ønsker å ta samfunnsansvar, men det er ganske stor variasjon i hva de legger i dette.

Det sier Stine Lise Hattestad Bratsberg i Pure Consulting. Torsdag 28. februar er hun blant innlederne på Abelias seminar "Ledelse og bærekraft – hvem tar ansvar?".

– Noen mener fortsatt at samfunnsansvar er å gjøre noe bra for samfunnet som ikke nødvendigvis har noe som helst med forretningen å gjøre, altså det vi kaller filantropi og milde gaver. Andre er helt i den andre enden, og ønsker at virksomheten skal bidra til å løse samfunnsutfordringer, sier Bratsberg.

Hun mener imidlertid at de fleste befinner seg i midten.

– De aller fleste vil drive mest mulig ansvarlig og bidra til verdiskaping både for eiere/aksjonærer og samfunnet. For oss i Pure Consulting handler det ofte om å få flere ledere til å se egen virksomhet i en større sammenheng. Mange trenger å løfte blikket både for å se muligheter for fremtidig bærekraftig vekst og kartlegge risikoer som kan treffe deres virksomhet i fremtiden.

Må være i front

Bratsberg tror fremtidens ledere må være forberedt på en rekke utviklingstrekk: Økt digitalisering, raskere endringer i omgivelsene de opererer i, og mulig behov for systemisk endringer for å være bærekraftig i fremtiden.

Fakta

Stine Lise Hattestad Bratsberg er utdannet siviløkonom ved Handelshøyskolen BI. Hun har 20 års erfaring som rådgiver innen strategi og kommunikasjon.

De siste åtte årene har Bratsberg spisset sin kompetanse innen fagfeltet samfunnsansvar og bærekraft. Bratsberg har etablert konsulentselskapet Pure Consulting som nå består av sju ansatte. Bratsberg er sertifisert Shared Value-rådgiver etter kursing av Harvard-professorene Michel Porter og Mark Kramer, som er initiativtaker til Shared Value Initiative.

– Utfordringen er å ha tid og sette av ressurser til å være forberedt og være i front av utviklingen, i stedet for å komme i etterkant, sier hun.

Fremtidens ledere må lykkes med å bygge bærekraftige virksomheter, men de må også få med sine ansatte.

– Om en leder har vilje og prioriterer ressurser til å utvikle en mer bærekraftig virksomhet skal det mye til for at de ikke lykkes med det. En del statistikk tyder nettopp på at det er ledelsesforankring som må til.

Ansatte opplever gap

– For de ansatte er det imidlertid et gap mellom det de opplever som samfunnsansvarlig eller bærekraftig utvikling av virksomheten og det som faktisk er realiteten. Det kan bli en utfordring fremover, siden det vil bli stadig større kamp om de klokeste hodene. De vil nemlig ønske å jobbe i virksomheter som er bærekraftige og tar et tydelig samfunnsansvar, sier Bratsberg.

Hun legger ekstra trykk på hvor viktig det er med inkludering og forankring.

– Det er helt avgjørende for å lykkes. Løsningene finner man ofte langt ut i produksjonslinjen. Det er ofte der kompetansen sitter, fordi det er her de ansatte oftest opplever utfordringene i hverdagen. Disse medarbeiderne er kanskje de som har best forutsetning for å se løsninger for en mer bærekraftig retning, men da må de også oppfordres til å se etter, sier Bratsberg.

Lurer du på noe? Kontakt oss!

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt