Rådgivereksempel: Tverfaglige råd + offentlig sektor = sant

Publisert

Med digitale løsninger og tjenestedesign i verktøykassen hjelper rådgivere offentlig sektor med å rive siloer. Les hvordan her

Digitaliseringsprosjekter i offentlig sektor handler sjeldent kun om å levere IT-infrastruktur på en konkret bestilling. Problemstillingene som skal løses er ofte komplekse og berører en rekke forskjellige systemer og brukere. Offentlig sektor har derfor i stadig større grad behov for rådgivning om hvordan de skal bruke og optimalisere digitalisering for å øke effektivitet og kvalitet.

For å svare på disse utfordringene er det behov for rådgivere med bakgrunn i ulike disipliner som sammen kan bistå med å utvikle en løsning gjennom å se teknologi, systemer og menneskelige behov i sammenheng. Målet er å utforske mulighetsrommet, og deretter utvikle og implementere brukervennlige og smidige løsninger som svarer på brukernes reelle behov. Digitaliseringen blir i denne forbindelse selve verktøyet for å realisere løsningen.

Halogen design er et eksempel på en aktør som jobber med digitale produkter og tjenester ved hjelp av tjenestedesign som innfallsvinkel. Tjenestedesign er en retning innen design som gjennom et brukersentrert tankesett og metodikk har som mål å utvikle helthetlige løsninger. En sentral del av arbeidsmetodikken går ut på å samarbeide tett med andre fagmiljøer, eksempelvis ingeniører.

Halogen er blant annet en sentral aktør i Digitaliseringsdirektoratets StimuLab-satsing der nettopp tjenestedesign står i kjernen av prosjektet.

Hensikten med StimuLab er å stimulere statlige og kommunale virksomheter til å utvikle bedre, mer helhetlige tjenester til brukerne gjennom bruken av tjenestedesign. Foruten å levere bedre tjenester, skal disse innovasjonene også bidra til å gjøre forvaltningen mer effektiv. I denne sammenheng jobber Halogen tett med offentlige virksomheter og bistår med kunnskap om metodikken og prosjektledelse.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt