Abelialederen: Geir Hansen

#005

Geir Hansen i Geodata AS mener at det ikke holder med en IT-direktør i ledergruppen.

Det har vært mye snakk om at IT-direktøren må sitte i ledergruppen, men jeg mener vi må tenke mye bredere enn det.

Geir Hansen

Stilling: Administrerende direktør i Geodata AS

Utdannelse: Sivil ingeniør informatikk fra University of South Florida

Tidligere erfaring: To år som teknologidirektør i Geodata, ni år i diverse roller i Microsoft Norge, sist som direktør for Server og Plattform.

Det sier Geir Hansen, administrerende direktør i Geodata AS. Han mener at teknologiforståelse må gjennomsyre ledergruppen til de bedriftene som skal henge med.

Hva gjør din bedrift?

-Vi hjelper kundene våre med å se og forstå fremtidens utfordringer med geografiske data og teknologi. Det betyr at vi er eksperter på å presentere, analysere og visualisere data i digitale kart. Det meste av dette bygger på programvare fra Esri, som vi er distributør i Norge på.

Hva er din ledelsesfilosofi?

- Jeg mener at tillit er helt fundamentalt for ledelse i dag. Tillit mellom ansatte og ledere, mellom den enkelte ansatte, og mellom kundene og oss som leverandør. Vi må ha tillit til hverandre faglig, tillit til hverandre som mennesker og tillit til at vi har samme mål og vil samme vei. I hvilken grad Geodata og dermed jeg lykkes er avhengig av hvordan vi klarer å skape den tilliten i alle ledd.

Hvordan tror du ledelse vil endre seg fremover?

– Jeg tror en største endringen fremover er knyttet til teknologiforståelse og mulighetene dette kan gi. Det har vært mye snakk om at IT-direktøren må sitte i ledergruppen, men jeg mener vi må tenke mye bredere enn det. Skal virksomheter henge med i den utviklingen som skjer må en betydelig andel av ledergruppen ha dyptgående forståelse for teknologiens muligheter, men i aller høyeste grad også begrensningene teknologien har for å navigere riktig i markedet fremover.   

Kan du gi noen eksempler på når du har lykkes? Og har du gjort noen feilsteg du har lært mye av?

– Jeg tror det må være sky-satsningen vår tilbake i 2009, hvor Geodata var tidlig ute. Vi har bygd stein på stein og etter hvert fått en betydelig operasjon og kompetanse på Amazons nettsky. Feilsteg rent strategisk jeg har lært mye av handler om timing. Riktig timing av en strategi er essensielt med tanke på teknologisykluser og modenhet i markedet. Rent personlig som leder så har jeg lært hvor viktig det er med involvering og å gi mine medarbeidere tillit. Mangel på involvering på alle nivåer i organisasjonen enten det er store eller små endringer man skal innføre er en sikker oppskrift på fiasko.

Hvordan jobber dere med kompetanseutvikling i din bedrift?

Fem kjappe

Favorittapp?

Oi, det må jo være Skiforeningens iMarka app utviklet av Geodata hvor vi ganske snart lanserer en ny og enda bedre versjon. Må også legge til Fitbit og Netatmo. Elsker de og klarer meg ikke uten. 

 Favorittbok?

Det er mange. Kommer an på om det er fag- eller skjønnlitteratur. Av ledelsesbøker så er jeg en stor fan av Jim Collins og Morten T. Hansen og hvor «Great by Choice» er en bok jeg har hentet mye inspirasjon fra de siste par årene.

 Favorittforbilde?

Om ikke direkte et forbilde så er vel Bill Gates og den han har blitt, en person jeg har både stor respekt og beundring for.

 Favorittoppgave i jobben din?

Når jeg får anledning til å dypdykke litt i en strategisk problemstilling sammen med et team i et rom, gjerne en problemstilling med en god kombinasjon av teknologi og forretning.

 Favoritthobby?

Tja, en kombinasjon mellom tennis og programmering, akkurat nå i Python. 

– I Geodata jobber vi med kompetanseutvikling både individuelt, gjennom målrettede kompetanseprogrammer og felles aktiviteter. Hver medarbeider kan delta på ulike eksterne kurs eller konferanser, vi har felles kompetanseprogrammer som trainee-, prosjektleder-, og seniorkonsulentprogram som gjennomføres i regi av vår HR-avdeling og vi kjører felles fagdager regelmessig med ulike temaer. Samtidig som vi er opptatt av å sikre at våre medarbeidere hele tiden har den strategisk «riktige» kompetansen, opplever jeg at i vår bransje at kompetanseutvikling har blitt mer og mer noe vi skal og må gjøre for å tiltrekke oss og beholde medarbeidere. Med andre ord; kompetanseutvikling skal være motiverende og gøy og noe vi gjør for å være en attraktiv arbeidsplass, ikke bare for å sette oss i stand til å løse spesifikke oppgaver. 

Hva gjør din bedrift som gjør Norge bedre?

Vi er så heldig å kunne jobbe med kunder på tvers av mange bransjer og samfunnskritiske virksomheter. Hver eneste dag setter vi våre kunder i stand til å se og forstå nåtidens utfordringer slik at de kan bygge en tryggere fremtid. Jeg vil påstå at med geografiske data og våre løsninger er viktige samfunnsaktører som politi, forsvar, ambulansetjenester, Avinor, Statens vegvesen, Miljødirektoratet og teleselskapene i stand til å gjøre Norge tryggere og mer bærekraftig.

 Hva er det første du ville gjort hvis du var statsminister for en dag?

Utvilsomt sørge for enda mer fokus på integrasjonen av nye landsmenn i arbeidslivet. Det blir mer migrasjon i verden som følge av økonomiske forskjeller og klimaendringer. Samtidig har Norge behov for mer arbeidskraft i fremtiden i bransjer som helse- og omsorg. Vi må kunne håndtere både økt innvandring og behovet for mer arbeidskraft. Dette er vinn-vinn.

Lurer du på noe?

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt