Abelialederen, Kolbjørn Haarr, EVRY

Portrettbilde av Kolbjørn Haarr

- Jeg har en grunnleggende tro på at vi alle, uansett rolle og posisjon, har et genuint ønske om å gjøre en god jobb, sier Kolbjørn Haarr.

- For å møte kundens behov, må en leder ha fokus på organisasjonens kompetansebehov.

Fakta om EVRY

EVRY er et av Nordens største IT-selskaper. Selskapet har 10 000 ansatte og kontorer i 50 byer i Norden, hovedsakelig i Norge og Sverige.

Finn ut mer om EVRY

Hva er din ledelsesfilosofi?

Jeg har en grunnleggende tro på at vi alle, uansett rolle og posisjon, har et genuint ønske om å gjøre en god jobb. Det er derfor en leders oppgave å bidra til å utløse det potensialet som ligger i hver enkelt og organisasjonen totalt.

Gjennom min lederkarriere er min erfaring at en leder må være tydelig på retning og mål, og det å skape oppslutning om målene. Alle må oppleve å være sammen om noe. Hånd i hånd med det kommer lagfølelse. Og ikke minst må man ha ambisjoner for den businessen man driver. Lista må legges høyt. Det trigger og skaper energi og resultater.

For å møte kundens behov, må en leder ha fokus på organisasjonens kompetansebehov. I en kunnskapsindustri som IT-bransjen er kompetanse kjernen i det vi leverer. Den enkeltes kompetanse er tett knyttet opp mot opplevelsen av å utgjøre en positiv forskjell i teamet og for organisasjonens måloppnåelse.

Et godt arbeidsmiljø og humor er alltid en viktig forutsetning for trivsel og motivasjon.
Kolbjørn Haarr, konserndirektør i EVRY Norge

Kan du gi et eksempel på når du har lykkes?

Når jeg har lykkes med å vinne kontrakter og få gode forretningsmessige resultater, så har det dreid seg om følgende:

  • Forstå kundens behov
  • Ha et team med topp kompetanse, tett og god oppfølging av leveransene (reager fort og kraftfullt på signaler om avvik)
  • Høyt motiverte teammedlemmer som sloss for laget
  • Vit at "the devil is in the details"
  • Anerkjenn og synliggjør gode prestasjoner
  • Husk å feire seieren

Kan du gi et eksempel på noe du ikke fikk til?

Min erfaring sier meg at de gangene man ikke lykkes er det gjengangere, altså at punktene i spørsmål 2 ikke er fulgt. Spesielt dette med at vi ikke forsto kundens egentlige behov.

Har du et forbilde som leder?

Jeg har hentet inspirasjon fra flere ledere, ikke bare en. Marit Breiviks rolle for håndballandslaget gjorde inntrykk på meg. Hun skapte langvarige resultater ved ha fokus på kompetanse, klare målsettinger, hardt arbeid og trening over tid, og sist men ikke minst en sterk lagånd hvor spillerne spilte for laget og ikke seg selv. De var likevel sterke på individuelle ferdigheter. Jeg synes jeg ser noe av det samme hos skijentene våre. Egil Kristiansen har gjort en formidabel innsats.

Lurer du på noe?

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt