Reduserer smittefare og ventetider over hele landet

Publisert

Foto: Eyr

Foto: Eyr.

Legevakter- og kontorer opplever stor pågang, til tross for at en stor del av befolkningen sitter i karantene. Gjennom tjenester som Eyr, KRY, PatientSky og Hjemmelegene kan leger i karantene behandle syke pasienter – helt uten lange køer og smitterisiko.

Frykten for smitte i samfunnet er stor, og konsekvensene størreLegevakter- og kontorer opplever stor pågang, og pasienter med forkjølelsessymptomer får ikke møte opp. Leger i karantene er tapt arbeidskraft, som nå er viktigere enn på lenge. Abelias medlemsbedrifter holder leger i arbeid, kutteventetider og reduserer smitterisiko.  

80% omsetningsvekst siden før korona 

EYR-appen gjør at du kan snakke med legen din direkte over mobil, via videokonsultasjon. Du slipper venterommet, og legen ringer deg når det er din tur. De opplever nå en omsetningsvekst på 80 prosent siden før korona.  

-Dette er en dugnad, så alle har jobbet kvelder, helger og dobbeltvakter. Alle har jobbet maksimalt for å bidra, sier daglig leder i Eyr, Karl Martin Lind.  

Han påpeker at systemene tåler pågangen, men den største utfordringen er å få nok mennesker. For å dekke behovet ansetter de leger i karantene. Det vil si at leger karantene kan behandle syke pasienter, som ellers ikke får lov til å møte opp på legekontoret.  

-Vi har aktivert leger over hele landet. Og ikke bare det. Eyr blir brukt i 101 land. Det vil si at leger på Svalbard kan hjelpe soldater i Iran, og turister i Brasil, fortsetter Karl Martin Lind.  

Viktig å redusere smittefaren: 1700 leger på hjemmekontor 

PatientSky har gått ut med et tilbud til helsepersonell og leger om gratis hjemmekontor. Over den første helgen koblet ca 1700 leger seg på videoløsningen.

-Vi mener det er viktig å redusere smittefaren, samtidig som vi må forsøke å holde fastlegene operative dersom de havner i karantene, sier COO i PatientSky Søren Hveisel. 

Gjennom løsningen PatientSky Clinic- sikrer de at fastlegene ikke trenger å jobbe på kontoret for å kunne behandle pasienter og ha tilgang til å skrive ut e-resept.  

-Vi som jobber i PatientSky er glade for å kunne bistå den norske helsetjenesten i denne krevende situasjonen og forhåpentligvis kan vi sammen bidra til at de verste sykdomsprognosene ikke blir en realitet, fortsetter Hveisel. 

Aldi jobbet så mye og levert så mye som nå 

I KRY opplever de en vekst på 100-200 prosent de siste dagene sammenlignet med normale dager. KRY er en app som gjør det enkelt å treffe en lege via video, hvor og når det passer deg.  

-Alle jobber hjemmefra, men har aldri jobbet så mye og levert så mye som nå, sier kommunikasjons og myndighetskontakt i KRY, Liselotte Lunde.  

Gjør alt de kan for å avlaste hardt pressede legevakter- og kontorer 

Også Hjemmelegene jobber på spreng for å øke kapasiteten. De opplever et økt pasientvolum på 400 prosent.  

-For hver pasient vi hjelper hjemme eller via mobil nedsetter vi smitterisikoen. Så nå gjør vi alt vi kan for å hjelpe pasienter og avlaste hardt pressede legevakter og kontorer, sier daglig leder i hjemmelegeneNicolai Skarsgård. 

-Abelia er stolte av å ha medlemmer som jobber på spreng for å løse de store samfunnsproblemene, sier daglig leder i Abelia, Øystein Eriksen Søreide.  

 

Lurer du på noe?