Nye bestemmelser om psykososialt arbeidsmiljø

Publisert

Stortinget

Det er tatt inn en ny bestemmelse i § 4-3 som tydeliggjør at arbeidsgiver har plikt til å sørge for et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø, samt eksempler på psykososiale arbeidsmiljøfaktorer. Nye bestemmelser i arbeidsmiljøloven § 4-3 vil lyde:

  1. Arbeidet skal organiseres, planlegges og gjennomføres slik at de psykososiale arbeidsmiljøfaktorene i virksomheten er fullt forsvarlige ut fra hensynet til arbeidstakernes helse, sikkerhet og velferd.
  2.  Psykososiale arbeidsmiljøfaktorer er i tillegg til forhold som nevnt i tredje til sjette ledd blant annet
  • a. uklare eller motstridende krav og forventninger i arbeidet
  • b. emosjonelle krav og belastninger i arbeid med mennesker
  • c. arbeidsmengde og tidspress som innebærer ubalanse mellom arbeidet som skal utføres, og den tiden som er til rådighet
  • d. støtte og hjelp i arbeidet.

– Det er understreket at dette er ment som en klargjøring av regler og ikke innebærer endringer i gjeldende rett, sier Leder for fremtidens arbeidsliv, Gry Myklebust.

– Departementets opprinnelige forslag til regelendringer gikk i første omgang betydelig lenger i å foreslå krav for arbeidsgiver til å gi beskyttelse mot uheldige virkninger av slike psykososiale arbeidsmiljøfaktorer som er nevnt i bestemmelsen. Vi er glade for at et samlet arbeidsgiverside har fått gjennomslag i høringsrunden og at det endelige lovvedtaket er moderert til å kun eksemplifisere psykososiale arbeidsmiljøfaktorer. Vår bekymring ved det opprinnelige forslaget, var blant annet det ville gi en økning av antall varslingssaker på grunnlag av faktorer de fleste av oss må akseptere at er en naturlig del av vårt arbeidsliv. Vi mener denne risikoen er nå tatt ned, avslutter Myklebust.  

Det er ikke besluttet når regelendringen trer i kraft. Abelia vil oppdatere når dette er fastsatt.