Fra papir til generativ KI

Publisert

Ser man bort fra grønnsaker og Erling Braut Haaland, er det mye annet som gror godt på Jæren. Kunstig intelligens-satsingen til Compendia er en av dem.

Selskapet holder til på Bryne, er en del av Itera-gruppen og leverer digitale verktøy og tjenester innen HR, internkontroll, ledelse og opplæring.

 

La grunnlaget for kunstig intelligens tidlig

– Navnet «Compendia» kommer jo fra ordet «kompendium», som handler om å gjøre noe komplekst forståelig med mindre tekst, sier Chief Digital Officer Børge Brunes.

Dette har også vært tanken hele veien: å gjøre fagstoff enkelt tilgjengelig.

Børge begynte i selskapet for 25 år siden. I starten handlet det meste om å digitalisere fagstoff og gjøre det tilgjengelig digitalt. Dette arbeidet la samtidig grunnlaget for den fremtidige KI-satsingen.

 

Chatboten HR-Henry

Med mye fagstoff digitalisert og tilgjengelig, startet Compendia utviklingen av en chatbot som kunne gi brukerne svar. Navnet ble «HR-Henry».

– Chatboten har hatt språkforståelse gjennom KI. Vi har brukt KI til å bryte ned spørsmål som kommer inn, og så predikerer den en intensjon – altså, den kommer med et svar, forklarer produktleder Solvor Aasland. 

Da generativ KI kom i fjor, var det naturlig å integrere det i chatboten.

 

KI-hverdagen

– Det var svært mye vedlikehold før vi koblet generativ KI til Henry. Vi hadde over tusen ulike intensjoner og temaer som vi måtte vedlikeholde manuelt. Nå er det betydelig mindre vedlikehold, også for kundene, sier Solvor.

Etikk er også viktig, ifølge prosjektlederen. Selv om mye tid i KI-treningen går med til å analysere samtaler og feil, er hun opptatt av å ha sikkerhetsnett for å unngå uheldige svar.

– Jeg syns det er mye bedre at sikkerhetsmekanismen slår inn og gir et feilsvar eller en fallback, enn at brukeren får et feil svar én eneste gang, sier hun.

 

Oppfordrer andre bedrifter til å utforske

Børge ser tilbake på den digitale reisen Compendia har hatt, og mener det er viktig at flere bedrifter utforsker potensialet i kunstig intelligens. Selv om Compendia ikke var noen teknologibedrift til å begynne med, klarte de å se verdien i både tidligfase-KI og generativ KI.

– Mitt råd er å invitere KI til bordet i prosessene. Det er ikke bare noe IT-avdelingen skal håndtere – det bør være de som eier prosessene som ser: «Hvordan kan KI hjelpe min prosess?», sier han.