– Vi gjør dette for å ta vare på folk, men blir straffet

Publisert

Fridtjof Hødnebø, daglig leder i Fullstakk. Foto: Ingeborg Aarø

Fridtjof Hødnebø i markedsføringsbyrået Fullstakk ønsker å være en ansvarlig arbeidsgiver. En tidstyv i form refusjonsordninger for sykepenger fra NAV har gjort det til en belastning.

Fridtjof Hødnebø, daglig leder i markedsføringsbyrået Fullstakk AS i Oslo. Byrået er en vekstpartner for bedrifter over hele landet, og hjelper kundene sine med alt fra annonsering til strategisk vekstarbeid.

Fullstakk ønsker også å være en god arbeidsplass, og tilbyr ansatte blant annet full lønn ved sykdom – selv etter arbeidsgiverperioden.

Men den gode intensjonen har en kostnad.

Refusjonsordningen for sykepenger fra Nav er tungvint, uforutsigbar og tidkrevende. Fullstakk betaler ut full lønn til sine ansatte under sykdom, og søker deretter refusjon fra Nav. 

Men systemet de må forholde seg til, oppleves som en labyrint:

Foto: Ingeborg Aarø

Han anslår at én enkelt sykepengesak kan ta mange måneder å følge opp, og at systemet ikke henger logisk sammen.

– Det er ingen bro mellom sykmeldingen og refusjonen. Vi må sitte og gjette.

Mye kunne vært gjort lettere, ifølge Fullstakk sin daglige leder.

– Vi trenger en portal der man kan logge inn og se: «Her er sykmeldingen, her er refusjonen, og her er hvor stor prosent som er innfridd.» Det burde ikke være så vanskelig, sier Fridtjof.

Han etterlyser bedre samhandling mellom Nav og bedriftens lønnssystem, og at utbetalingene kommer i formater som er lett å jobbe med.

– I dag sender vi inn data automatisk, men får noe ustrukturert tilbake – og må tilpasse det manuelt. Det er tungvint og ineffektivt.

– Vi vil bare gjøre det rette. Men systemet straffer oss for det.


Nå håper Fridtjof at politikerne forstår at dagens systemer bremser de som prøver å gjøre nettopp det.