EUs jernrammer er dårlig butikk
Advokat i Abelia, Tore Frellumstad. Foto: Heidi Widerøe
EUs anskaffelsesregelverk er et hinder for gode innkjøp. Det slo den svenske Produktivitetskommisjonen nylig fast i en utredning.
Advokat i Abelia, Tore Frellumstad. Foto: Heidi Widerøe
EUs anskaffelsesregelverk er et hinder for gode innkjøp. Det slo den svenske Produktivitetskommisjonen nylig fast i en utredning.
Manglende fleksibilitet, forhandlingsrom og ikke minst muligheten til å hensynta egen erfaring, fratar kommuner muligheter til å få de beste leveransene.
Utredingen peker på mangler ved det som hevdes å være et rigid system og foreslår konkrete endringer for å oppnå kostnadseffektive innkjøp over tid.
Regelverket for offentlig anskaffelse har krav til hvordan selve anskaffelsesprosessen skal foregå når det offentlige kjøper varer eller tjenester. Hva som skal kjøpes og arbeidet i forkant av en anskaffelse er uregulert eller reguleres av andre bestemmelser. Hva som skjer etter en anskaffelse bestemmes i første rekke av avtalen mellom partene.
Utgangspunktet er at innkjøp skal gjennomføres ved en konkurranse mellom flere tilbydere. I konkurransegrunnlaget fremgår hva som skal kjøpes, hvilke krav som stilles til varen eller tjenesten og til leverandøren. Dette skal bygge på objektive kriterier og være proporsjonale og kontrollerbare.
Men reglenes prosessfokus hindrer effektivitet. Rigide prosesskrav har til hensikt å sikre effektiv bruk av felleskapets midler, men reglene medfører at oppdragsgivere ikke kan gjøre egne subjektive vurderinger. Dermed er det ikke mulig å vektlegge egne erfaringer. I privat sektor får ikke leverandøren nye kontrakter når det ikke leves opp til kundens forventninger.
I praksis begrenser anskaffelsesregelverket muligheten til effektive innkjøp når det forhindrer fleksibilitet, forhandling og hensyn til egen erfaring.
Japanske bilprodusenter vant markedsandeler på bekostning av amerikanske produsenter i løpet av 1980- og 1990-tallet. En viktig årsak var de store kvalitetsforskjellene mellom japanske og amerikanske biler. I Japan var det langsiktige relasjoner med underleverandørene, mens det i USA ble benyttet periodisk konkurranseutsetting. Det illustrerer hvordan de ulike metodene for anskaffelser kan påvirke resultatet (Helper og Henderson, 2014).
En italiensk studie (Coviello m.fl., 2018) viser at oppdragsgivers subjektive vurderinger økte sannsynligheten for at samme leverandør fikk flere oppdrag, men uten at leveransene ble dårligere. Subjektivitet skaper mulighet for relasjoner med leverandører, noe som igjen skaper mulighet for langsiktige gode leveranser.
Anskaffelsesregelverket bør ifølge Produktivitetskommisjonen utformes slik at det offentlige kan gjøre forretningsmessig gode innkjøp. Kommisjonen mener derfor at reglene bør endres slik at offentlige oppdragsgivere får større frihet til å velge hvordan anskaffelser gjennomføres, bedre muligheter for forhandlinger og rom for vurderinger basert på egne erfaringer.
Produktivitetskommisjonen kunne etter Abelias syn gjerne vært mer opptatt av at innovasjon spiser stabilitet til frokost. Det som brakte oss hit, tar oss sjelden dit vi skal. Derfor kan det også være bra butikk å bytte leverandører.