Konkurranse på ulike vilkår

Ingrid Somdal-Åmodt Vinje, portrett

Vi ønsker Nasjonal Digital Læringsarena (NDLA) velkommen som aktør i markedet for digitale læremidler, men det må skje i en rettferdig konkurranse. Slik er det ikke nå, skriver Ingrid Somdal-Åmodt Vinje i denne kommentaren.

I et innlegg hos Digi.no hevder Christer Gundersen i NDLA at de er en viktig aktør som utvikler læringsressurser for videregående skoler i tett samarbeid med markedet. Abelia er ikke uenig i det, og hevder heller ikke at NDLA sine bidrag til læringsteknologi er ubetydelige.

NDLA er like fullt en aktør med en bekymringsverdig driftssituasjon. I en revisjonsrapport fra Deloitte ble det i 2015 avslørt mange kritikkverdige forhold. Det pekes blant annet på at «NDLA ikkje etterlev sentrale rettsreglar knytt til regelverk for offentlege anskaffingar [...] Forvaltningsrevisjonen avdekker mangelfull og ufullstendig handtering av habilitet [...] og mangelfull skjerming av potensielt konkurransesensitiv informasjon».

Deloitte gikk gjennom 17 kjøp NDLA gjorde hos 13 leverandører i perioden 2012-2015. Her ble det funnet ett eller flere brudd på regelverket i samtlige innkjøp. Et av de mer alvorlige bruddene var at en leverandør som hadde rammeavtale med NDLA fikk tilgang til konkurransesensitiv informasjon og kontrakter selskapet hadde med andre leverandører.

Vi bestrider ikke at NDLA jobber tett med markedet, selv om forlagene selv opplever at dette er et samarbeid de ikke er en del av. Det er også positivt at de har opprettet dialog med aktører som Kahoot. Imidlertid må NDLA vekk fra sin praksis hvor nærmere 60 prosent av innkjøpene fra markedet er foretatt hos én leverandør. Til alt overmål har denne ene leverandøren fungert som premissgiver for en stor del av de tekniske løsningene som blir brukt av NDLA.

Gundersens er bekymret over aktører med en dominerende markedsandel. Private monopoler er heller ikke noe Abelia støtter, og vi understreker at vi ønsker åpen konkurranse blant flere aktører. Det er imidlertid mange spennende aktører som tilbyr alternativer på området Gundersen er bekymret for, og vi ser frem til å se dem utfordre de etablerte aktørene. Abelia ønsker seg et marked som regulerer seg selv ut fra etterspørsel og tilbud, og hvor produktkvalitet veier tyngst. Sunn konkurranse blant innovative leverandører vil alltid komme elevene til gode.

Ambisjonen til NDLA er å tilby komplette læremidler for alle fag i videregående skole, basert på tanken om at digitale læremidler alene gir god nok læring. Valg av ulike læremidler henger imidlertid tett sammen med valg av metode, fagplan og elevsammensetning. Dette er valg som burde avgjøres av kompetente lærere og pedagoger. I dag kan imidlertid ikke lærere i den videregående skolen si nei til læremidler fra NDLA. Dermed står de uten reelle valgmuligheter.

Når man har tilnærmet enerett på et marked er det lite sannsynlig at man sikrer en kontinuerlig utvikling av produkter og tjenester. Abelia ønsker NDLA velkommen som markedsaktør, men de må konkurrere på lik linje med andre aktører som utvikler digitale læremidler.

(En redigert versjon av dette innlegget er tidligere publisert hos Digi.no)

Lurer du på noe?

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt