Program
- Forskningsparken (Oslo Science Park) Gaustadalléen 21, 0349 Oslo, Norge
- Konferansepass: 2990,- (Early bird 2290,-) Startuppass: 990,-
Program 20.10
Yuri Van Geest har identifisert fellestrekkene til vår tids ledende virksomheter - som Facebook, Google, Uber og AirBnb. Studien ga grunnlaget for en unik ranking av verdens 100 mest eksponentielle selskaper.
Under Corporate Innovation Day vil Van Geest gi deg innsikt i hvordan disse selskapene lykkes med å levere 10 ganger så gode benchmark-resultater som tradisjonelle virksomheter.
Yuri Van Geest, ambassadør Singularity University og forfatter av boken "Exponential organizations".
Når telefonene blir smarte, må vi bli enda smartere
Om hvordan kreative entreprenører skal fornye Telenor både fra innsiden og utsiden.
Gründere - en smart vei til fornyet suksess
Henrik Müller-Hansen, adm.dir Gelato group, tidligere leder for Tele2 Norge og initiativtager til NHHs Global Business Venturing-program og Tobias Bæck, gründer og daglig leder i Bakken og Bæck.
Debatt: Hvilke rolle spiller gründere i fremtidens næringsliv?
Deltagere: Sigve Brekke, Henrik Müller-Hansen m.fl.
Brekke har en lang karriere bak seg i Telenor, der han har vært sentral i å bygge opp selskapets Asia-virksomhet. Før dette var Brekke blant annet statsekretær i forsvarsdepartementet.
Mobilteknologi er bærebjelken i det siste tiårets digitale revolusjon, og for den rivende videreutviklingen mot det oppkoblede samfunn. Som globalt ledende leverandør av teknologi og tjenester til verdens mobilnett står Ericsson i sentrum for denne revolusjonen.
Ericssons forskningsdirektør Sara Mazur kommer til Corporate Innovation Day for å fortelle om hvordan Ericsson jobber og samarbeider med andre innen forskning og innovasjon, om den videre reisen mot 5G – og om selskapets egen transformasjon for å tilpasse seg og bistå andre aktører i et helt nytt og utfordrende forrretningsmiljø.

Mazur er vice president og head of research i den svenske teknologigiganten Ericsson. Mazur er utdannet fysiker spesialisert på plasmafysikk. Siden 1995 har hun arbeidet i Ericsson, i en periode der selskapet har vokst frem som verdens største leverandør av mobilteknologi.
Forskningsrådet presenterer et tilbud som kan gi bedrifter gratis tilgang til forskere med IKT-kompetanse.
Norge må slutte å dilte etter Silicon Valley, og skape sin egen suksessoppskrift. Silvija Seres er fremtredende investor og en tydelig stemme i den norske omstillingsdebatten. Under Corporate Innovation Day vil hun gi deg et innblikk i hvilke fortrinn Norge bør utnytte i overgangen til det digitale samfunnet.
Silvija Seres er norsk investor og styremedlem. Seres har bakgrunn som leder i Fast Search and Transfer. Hun er utdannet med doktorgrad i matematikk fra University of Oxford.
Hvordan bygge "eksponentielle organisasjoner"?
Yuri Van Geest, Singularity University-ambassadør og forfatter av boka "Exponential organizations".
Hvor innovativt er ditt selskap? - 54 elementer som måler din suksess
Jay Rao, Babson College
Ignite - hvordan skape innovasjonskultur hos de ansatte?
Gunnar Sellæg, Telenor
Ny plattform for tingenes internett og kunstig intelligens
Bjørn Taale Sandberg, Head of Telenor research.
Toppindustrisenter - delingsplattform for det digitale Norge
Rune Torhaug, DNV GL
Norges nyeste akseleratorprogram: X2 Innovation Center & X2 Labs
X2 innovation Center: nytt forretningsområde på 5 dager
X2 Labs: 4-uker, 10 program, 50+ nye startups
Christian Rangen, styreleder og gründer i X2 Innovation Center & X2 Lans
Samarbeid mellom etablerte gründere og etablerte selskaper er en viktig suksessoppskrift for å skape virkelig, nye løsninger.
Men det finnes også mange skjær i sjøen. Debatten setter søkelyset på hva som må til for å etablere et godt samarbeid og hvilke problemer som oppstår i dette skjæringspunktet.
Introduksjon: Hvorfor være fødselshjelper for disruptiv Edtech-bedrift?
Anne Swanberg er leder for Handelshøyskolen BIs "learning lab"
Paneldebatt:
Rune Røsten, daglig leder for Schibsted Vekst
Anne Swanberg, leder for Handelshøyskolen BIs "learning lab"
Olav Nedrelid, gründer DomosLabs
Jon Tesfu (Founder and CEO at Style Advice)
Christoffer Hærnes, påtroppende Chief Digital Officer i Skandiabanken
Moderator: Rolf Assev, Partner StartupLab og Per Einar Dybvik, partner StartupLab.
Samarbeidet mellom etablerte selskaper og forskningsmiljøer er ofte avgjørende for å lykkes med innovasjon. Men hvordan gjøres det i praksis?
Hvilke erfaringer er gjort med å outsource deler av forskningen? Hva fungerer og hva fungerer ikke?
Samspill mellom forskning og næringsliv: Hvordan arbeider Sintef med bedrifter for å øke deres konkurransekraft?
Stian Nygaard, Sintef
Fra Gløshaugen til Hollywood – når forskning blir til kommersielle produkter
Janne T. Morstøl, COO i Nevion
Samarbeidet mellom GE Vingmed og OSU - utvikling av neste generasjons produkter i samspill mellom bedrift og forskning
Eigil Samset (GE Vingmed Ultrasound) og professor Otto Smiseth (klinikksjef OUS)
Paneldebatt: Hvordan øke samarbeidet mellom forskere og bedrifter til felles beste?
Deltagere: Aage Thunem (Sintef) Janne Morstøl (Nevion), Eigil Samset (GE Vingmed), Professor Otto Smiseth (OUS) og Hilde Erlandsen (Norges Forskningsråd).
Sesjonsleder: Karl-Christian Agerup, Oslotech
Det norske soleventyret
Solmarkedet vokser i ekspressfart. På toppen av bølgen surfer det norske veksteventyret Scatec Solar. På Corporate Innovation Day vil Scatec-sjef John Andersen jr fortelle om hvordan Scatec har lykkes med å kommersialisere forskning og entreprenørskap innenfor sol – og nå er på vei til å gjøre det samme innenfor 3D-printing og holdbarhetsteknologi.
John Andersen jr er administrerende direktør i industriselskapet Scatec.
I løpet av 27 år har Ståle Kyllingstad bygd opp ett av Norges ledende teknologimiljøer i oljebransjen. Under Corporate Innovation Day vil han dele sine erfaringer fra oppbygningen av et norsk, verdensledende teknologimiljø, og gi sitt perspektiv på hvordan han ser for seg at Norge kan skape nye vekstnæringer i koblingen mellom olje- og annen næringsvirksomhet.
IKM gruppen har siden starten i 1989 vokst til å bli en ledende leverandør til olje- og gassbransjen. I dag omsetter selskapet for over 4 milliarder kroner fordelt på 40 selskaper.
Tradisjonell innovasjon treffer ikke brukerne godt nok, viser undersøkelser. Hva betyr det for hvordan vi driver innovasjon fremover? Iason Onassis i Philips innovation services mener bedriftene fremover ikke lenger kun kan se brukerne som en ressurs for selskapet. I stedet må de se på seg selv som en ressurs for at brukerne skal få realisert sine ideer.
Onassis er Managing consultant i Philips Innovation Services. Han leder der konsulentene som drar nytte av Philips innovasjonskompetanse for å hjelpe andre selskaper med å fornye seg.
Stavangerbaserte Lyse var frem til 2002 et ganske normalt norsk energiselskap. 15 år senere hentes størstedelen av omsetningen fra tele- og teknologi-tjenester. Konserndirektør Toril Nag gir deg innblikk i "bransjereisen" og hvordan innovative partnerskap og to EU-finansierte forskningsprosjekter vil forme selskapet i det neste tiåret!
Nag har ledet Lyses tele- og digitalvirksomhet størstedelen av tiden siden starten i 2002. Virksomheten inkluderer i dag fiberselskaper, tjenesteleverandøren Altibox, smarte hjem og velferdsteknologi.
Endre Angelvik vil fortelle om reisen fra utskjelt kollektivdinosaur til de reisendes beste venn. Og ambisjonene slutter ikke der. Nå er målet "å vite når du bør stå opp, hvor du jobber og hva du skal i helgen".
Ny teknologi, endret kundeadferd og regulatoriske endringer truer finansbransjens tradisjonelle hegemonier. Hva skal til for å gi dem fornyet liv i den digitale tidsalderen - og hvordan kan etablerte banker og innovative gründere finne sammen på best mulig måte?
Christoffer Hernæs, påtroppende direktør for digitalisering i Skandiabanken.
Deltagere: Abelia-sjef Håkon Haugli, Oslotech-sjef Karl Christian Agerup og Liv Fiksdahl, konserndirektør IT i DNB.
79 prosent av alle smarttelefon-eiere sjekker telefonen innen 15 minutter etter at de våkner om morgenen. Mens en tredjedel av amerikanere oppgir at de heller vil kutte ut sex enn å gi fra seg telefonen.
I sommer har Pokemon Go - den hittil siste farsotten - fått millioner til å gå på hvileløs jakt etter mobilmonstre over hele verden.
Nir Eyal er en av verdens ledende eksperter på hva som skal til for å skape produkter som forandrer brukernes hverdag. Innsikten har han lagt inn i "Hook"-modellen, en fire stegs guide til å bygge avhengighetskapende produkter.
Eyal er en av verdens ledende eksperter på "behavioral design". Han er forfatter av boken "Hooked: How to build habit-forming products" og har undervist blant annet ved Stanford Graduate School of Business and Design.
Eyal er rådgiver for en rekke ledende selskaper og investerer i dag i tidligfaseselskaper som følger hans tankegang, deriblant Eventbrite og Product Hunt.