- Nir Eyal
- Fire steg for å gjøre brukerne til "dine slaver"!
- www.nirandfar.com
79 prosent av alle smarttelefon-eiere sjekker telefonen innen 15 minutter etter at de våkner om morgenen. Mens en tredjedel av amerikanere oppgir at de heller vil kutte ut sex enn å gi fra seg telefonen.
Nir Eyal er en av verdens ledende eksperter på hvordan du kan gjøre kundene avhengig av dine produkter og tjenester. Innsikten har han lagt inn i den fire-stegs "Hook"-modellen. Under Corporate Innovation Day gir han deg innsikt i hva som skal til for å bli en sentral del av dine brukeres hverdag.
Nir Eyal er en av verdens mest annerkjente eksperter på "behavioral design". Han er forfatter av boken "Hooked: How to build habit-forming products" og har undervist ved Stanford Graduate School of Business and Design. Eyal er solgt to teknologiselskaper og investerer i dag i selskaper som følger hans tankegang, deriblant Eventbrite og Product Hunt.
- Sigve Brekke, Telenor
- Når telefonene er blitt smarte, må vi bli enda smartere
Telenor-sjef Sigve Brekke er opptatt av at digitaliseringen angår alle – også tidlige pionerer som Telenor. Etter 20 års nær uavbrutt suksess, har Brekke gått i gang med å fornye Telenors organisasjon, kultur og forretningsvirksomhet. Som del av en stor, digital endringsprosess har Telenor blant annet lansert intraprenørprogrammet Ignite, der ansatte utfordres til å jobbe som gründere. Under Corporate Innovation Day vil Brekke gi innblikk både i de interne endringsprosessene og hvordan Telenor nå forsterker koblingene mot de norske gründermiljøene, gjennom akseleratoren Catalyst, forskere og andre bedrifter.
Sigve Brekke er konsernsjef for Telenor, et av verdens ledende mobilselskaper med over 200 millioner kunder. Brekke har blant annet vært sentral i oppbyggingen av Telenors markedsposisjon i Asia, en region som står for 90 prosent av Telenors kunder. Brekke har bakgrunn fra norsk politikk, og var på 1990-tallet i en periode statssekretær i Forsvarsdepartementet.

- Yuri Van Geest
- Vi bruker ikke 15 år gamle telefoner, så hvorfor skal vi bruke 100 år gamle organisasjonsmodeller?
- www.exponentialorgs.com
"Velkommen til den nye verden av eksponensielle organisasjoner. Det er et sted hvor verken alder, størrelse, omdømme eller omsetning kan garantere at du vil være tilstede i morgen. På samme tid er det et sted hvor du kan bygge tilstrekkelig skalerbar slik at du kan oppnå større suksess enn noen gang tidligere".
Det er utgangspunktet for nederlandske Yuri Van Geest som med basis av disse nye organisasjonene - så vel som de nye eksponensielle teknologiene - argumenterer for at det er på tide å finne nye organisasjonsmodeller:
"Vi har lært å skalere teknologi. Nå er tiden inne for å skalere organisasjoner", fastslår Van Geest.
Nederlandske Yuri Van Geest er tilknyttet Singularity University, og er en ledende ekspert på eksponentielle teknologier og hvordan de påvirker bedrifter og samfunn. Innsikten former grunnlaget for boken "Exponential organizations" og kåringen av verdens 100 fremste skalerbare organisasjoner.
- Sara Mazur, Ericsson
- Hvordan bygge et globalt industrieventyr?
Mobilteknologi er bærebjelken i det siste tiårets digitale revolusjon, og for den rivende videreutviklingen mot det oppkoblede samfunn. Som globalt ledende leverandør av teknologi og tjenester til verdens mobilnett står Ericsson i sentrum for denne revolusjonen.
Ericssons forskningsdirektør Sara Mazur kommer til Corporate Innovation Day for å fortelle om hvordan Ericsson jobber og samarbeider med andre innen forskning og innovasjon, om den videre reisen mot 5G – og om selskapets egen transformasjon for å tilpasse seg og bistå andre aktører i et helt nytt og utfordrende forrretningsmiljø.
Sara Mazur er vice president og head of research i den svenske teknologigiganten Ericsson. Mazur er utdannet fysiker spesialisert på plasmafysikk. Siden 1995 har hun arbeidet i Ericsson, i en periode der selskapet har vokst frem som verdens største leverandør av mobilteknologi.
- Toril Nag, Lyse
- Fra lokal energi til teknologi og digitalisering – en historie om å sprenge (bransje)-grenser
Stavangerbaserte Lyse var frem til 2002 et ganske normalt norsk energiselskap. 15 år senere er det ikke lenger energi som er kjernen. I dag hentes størsteparten av omsetningen fra teknologi/telekom-virksomheten i konsernet. Konserndirektør Toril Nag vil fortelle om "bransjereisen" fra traust energiaktør til innovativ og kundedrevet teknologiselskap. Og hvor hun tror det vil det lede dem i fremtiden!
Toril Nag har vært sentral i utviklingen av Lyses tele- og digitalvirksomhet siden starten i 2002. I dag sitter hun som konserndirektør for tele- og digitalvirksomheten og som styreleder for konsernets fiberselskaper, tjenesteleveandøren Altibox og teknologiselskapet Smartly, som er Lyses nysatsing innenfor smarte hjem. Nag har også ledererfaring fra bank og finans, og innehar i dag flere styreverv.

- Anne Swanberg, Handelshøyskolen BI
- Fordelene med å være fødselshjelper for disruptiv edtech-bedrift
Hva gjør du når verktøyet du ønsker deg ikke finnes ennå? Handelshøyskolen BI valgte å sette to gründere på saken, som dannet EdTech Foundry – et selskap som sikter mot å revolusjonere markedet for læringsverktøy inspirert av giganter som Facebook og Slack. Under Corporate Innovation Day vil leder for BI LearningLab Anne Swanberg fortelle om unnfangelsen og resultatene av et – i norsk sammenheng – unikt innovasjonssamarbeid.
Anne Swanberg leder BI LearningLab der hun utvikler nye undervisnings- og læringsformer ved BI. Anne forsker på individuelle forskjeller i læring og disputerte for sin doktorgrad ved BI i 2010. Hun har lang erfaring som foreleser ved BI, leder Norgesuniversitetets ekspertgruppe for Digitalisering og Utdanningskvalitet, og sitter i styret for Oslo EdTech cluster. Internasjonalt jobber hun for EFMD Global Network (internasjonal bransjeorganisasjon for management utdanning) med å implementere en ny sertifiseringsordning for online-kurs.
- Jay Rao, professor Babson College
- How innovative is your company? 54 elements that measures your success
Dagens ledere pløyer gjennom stabler med bøker og artikler om innovasjon for å finne den store innovasjonsoppskriften. En studie utført blant 759 selskaper viser imidlertid at det er selskapskulturen som er den avgjørende faktoren for hvorvidt et selskap lykkes med radikal innovasjon.
Professor Jay Rao fra Babson College – USAS fremste entreprenørskapsskole - har analysert seg frem til seks byggeklosser og 54 faktorer som er avgjørende for å utvikle en innovativ bedriftskultur. Under Corporate Innovation Day vil han dele håndfaste erfaringer og eksempler som du kan ta bruke i ditt selskaps hverdag.
Jay Rao er professor i strategi og innovasjon ved Babson College i USA. Han har doktorgrad fra Universitetet i Los Angeles. Rao har vært rådgiver og konsulent for en rekke ledende selskaper over hele kloden.

- Iason Onassis, Philips Innovation Services
- Innovation – the next frontier: reinventing yourself and the way you create value with your customers and ecosystem
- www.innovationservices.philips.com
Frem til nå har hoveddelen av nyskapingen kommet fra selskapene selv. Men ofte dekker ikke nyvinningene brukernes reelle behov. En undersøkelse viser at kun 54 prosent oppfatter at innovasjon er meningsfullt. Hva betyr det for virksomhetene?
Iason Onassis' svar er at bedriftene ikke lenger kan se på brukerne som en ressurs for selskapet. I stedet må selskapet bli en ressurs for at brukerne skal få realisert sine ideer. Under Corporate Innovation Day vil han forklare hva det betyr for din virksomhet!
Iason Onassis er Managing consultant i Philips Innovation Services. Han leder der konsulentene som drar nytte av Philips innovasjonskompetanse for å hjelpe andre selskaper med å fornye seg. Onassis har tidligere vært ansvarlig for teknologi- og innovasjonsområdet i Arthur D. Little i Nederland.
The event is part of Oslo Innovation Week 2016, 17-21 Oct. See the full program for all events during the week on www.oiw.no.