Det nye norske tekstileventyret

Portrettbilde av Mardal

Gisle Mariani Mardal, leder for design og merkevare i Abelia. Foto: Heidi Dokter.

Nye teknologier åpner nye markedsmuligheter. Den som forstår hvordan det vil påvirke forbrukermarkedet i fremtiden, kan få enorme konkurransefordeler.

Ulldagen under Oslo Innovation Week så nærmere på hvordan ny teknologi påvirker tekstilindustrien globalt og hvilke konsekvenser dette har for Norge. Det industrielle paradigmeskiftet vi er inne i – Industri 4.0 – gir nye produksjonsprosesser som revolusjonerer dagens industristruktur

Ifølge Lars Einar Riksheim i Amatec, en ledende teknologi- og maskinvareleverandør for tekstil i Norge, er den teknologien allerede her. Det som mangler nasjonalt, er kompetanse til å håndtere teknologien. Nettopp dette er hovedutfordringen for en fremtidig kles- og tekstilproduksjon i Norge.

Som omtalt i Fincial Times denne uken, fikk norsk tekstil-, konfeksjons-, sko- og sportsutstyrsindustri (TEKO) i sin tid en kraftig nedgang i møtet med global konkurranse. Norske bedrifter satte ut produksjonen for å sikre lønnsomheten – det var design og merkevareprosesser vi skulle leve av. Slik forsvant kompetanse, prestisje, og en industristruktur på kort tid.

Made in Norway

Gjenlevende industribedrifter gjør fortsatt god forretning av norskproduserte tekstilprodukter. De produserer imidlertid bare under egen merkevare, og har ikke lagt til rette for produksjon for andre merkevarer.

Norske motebedrifter møter i økende grad internasjonal interesse og eksportandelen øker, ifølge moteklyngen Norwegian Fashion Hub som jobber spesielt med internasjonalisering. Klyngeleder Linda Refvik mener det kan være et konkurransefortrinn at produkter i større grad er "Made in Norway". De store eksportpotensialet for norskproduserte motemerker er imidlertid ikke realisert. Ennå.

Tekstil og teknologi

Digitale strikkemaskiner er de første produktprinterne. Kombinert med 3D-teknologi er det nå mulig å printe (strikke) fiks ferdige produkter. Det gir store muligheter i et høykostland som Norge, mener pioner og gründer Espen Sivertsen hos Type A Machines, som produserer 3D-printere i San Leandro i USA.

Han spår at vi vil bevege oss vekk fra masseproduksjon til massetilpassing, altså produkter basert på behov og etter personlige mål. Når 3D-skanning kombineres med 3D-printing blir dette en høyst reell mulighet.

Slike nye teknologier kan gi en ny giv i norsk TEKO-industri. Økende etterspørsel fra en norsk motebransje i vekst, automatisert produksjon og gode råvarer som norsk ull, gjør at det finnes fremtidige markedsmuligheter for klær produsert i Norge. Da trenger vi kompetanse til å håndtere teknologien.

Det er viktig at utdanning innen mekanikk og håndverk trekkes inn i diskusjonen om kompetansebehov for Norges fremtidige prosessindustrier. Samtidig må bedriftene i større grad samarbeide om forskning og utviklingsprosjekter, for eksempel gjennom Toppindustrisenteret som åpner til våren. Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2017 viser en tydelig vilje til å investere i industriell omstilling. Da må vi også legge grunnsteinen for det nye norske tekstileventyret.

Dette innlegget sto på trykk i DN 3. november 2016

Ønsker du å motta vårt ukentlige nyhetsbrev? Registrer deg her.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne: