Abelia

Innhold

Bred enighet om tidlig innsats

Nyhet, Utdanning

Publisert

Barnehage, illustrasjonsfoto

- Barnehagen er avgjørende for grunnleggende ferdigheter. Det er behov for tidlig innsats og et kvalitetsløft.

Det mener Ingrid Somdal-Åmodt Vinje, som er ansvarlig for barnehagepolitikk i Abelia.

- Barnehagen er av stor betydning for barns muligheter for å lykkes videre i livet. Dagens barnehagebarn skal leve av kunnskap. Innen dagens barn er blitt voksne, vil mye være annerledes. Vi kan ikke lære dem alt de trenger å vite, men vi kan bidra til at de lærer å lære, sier hun.

Abelia organiserer barnehagene i Kanvas, Espira og Frelsesarmeen, og disse kjedene er svært opptatt av tidlig innsats i barnehagen.

- Språk, realfag og bevegelse er viktige satsningsområder for Espira. Språkferdigheter er avgjørende for livsmestring, og tidlig og god erfaring med realfag har betydning for generell kognitiv utvikling og læring. I tillegg fokuserer vi på aktivitetsnivå, fordi vi vet at dette er av betydning for barnas fysiske og psykiske helse, sier Pia Paulsrud fra Espira.

Nylig innledet hun på et frokostmøte om tidlig innsats i regi av Abelia. Der var også daglig leder Robert Ullmann fra Kanvas, og han understreker at Norge fortsatt har en stor mangel på kvalifisert arbeidskraft, og at Norge bør få på plass en nasjonal strategi med mål om å redusere antall ufaglærte i barnehagen.

- Ny norsk forskning fra GoBan-prosjektet viser at kvaliteten i barnehagen øker med antall barnehagelærere som er tilstede sammen med barna. En studie fra Høgskolen i Oslo og Akershus viser at en andel på 50 prosent barnehagelærere hever kvaliteten i det pedagogiske tilbudet, samtidig som kompetanse og trivsel i hele personalgruppen styrkes. Dette fører til økt motivasjon, høyere nærvær og lavere turnover, sier Ullmann.

Forsker Margareth Sandvik ved Høgskolen i Oslo og Akershus er enig i behovet for kompetanse.

- Barnehagen kan utjevne kunnskapskløften både språklig og generelt. Dersom relevant og målrettet forebygging skal skje i barnehagen, må vi sørge for at personalet innehar kunnskap om vanskenes grunnlag og barns utvikling. Kartlegging bør være av barnets positive utvikling, da det er enklere og mer etisk enn å beskrive alle feilene, sier Sandvik.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: