Gjennom den femårige satsingen Den teknologiske skolesekken ble det denne uken delt ut 15 millioner kroner til programmeringsutstyr som kan brukes i undervisningen.
– Vi trenger flere lærere som vil lære seg programmering, og lærere som allerede har lært seg programmering må ha utstyr til å kunne undervise elevene også. Nå får vi til et løft for programmering i skolen, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner i en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet.
Trenger tilstrekkelig opplæring
Målet er at elevene skal få kunnskap om og forståelse for teknologi, algoritmisk tenkning, programmering og tilgang til digitale gode læremidler.
– Vi er svært positive til at programmering i skolen løftes og at skolene får tilgang til å søke om støtte til utstyret de trenger for å undervise på fagets premisser. Nå håper vi at det jobbes for at lærerne som mangler kompetanse på området, får tilstrekkelig opplæring til å ta programmering inn i klasserommet på en didaktisk måte, sier leder for utdanning og forskning i Abelia, Ingrid Somdal-Åmodt Vinje.
45 kommuner, fem fylkeskommuner og fire friskoler har fått støtte til programmeringsutstyr som kan brukes i undervisningen. Skolene som ikke har fått støtte i år, kan søke om tilskudd de fire neste årene.
Søk midler!
Styreleder i Forum for Friskoler, Knut Erik Beyer Arnesen, oppfordrer Abelia-medlemmer til å søke. Nå som læreplanene fornyes, er det også behov for å fornye læremidlene.
– Mange friskoler ligger langt framme når det gjelder å ta i bruk ny teknologi, benytte digitale læremidler og gjøre elevene i stand til å utnytte, beherske og forstå de mange mulighetene som ligger i digitalisering av samfunnet, sier Beyer-Arnesen.
– Friskolene er i utgangspunktet underfinansiert. Derfor betyr disse midlene ekstra mye for dem. Det vil gjøre dem bedre i stand til å utvikle det lille ekstra for å utøve sin del av samfunnsoppdraget, sier han.
Her finner du mer informasjon om Den teknologiske skolesekken.