Abelia

Innhold

Fra verdikjeder til plattformer

Kommentar, Teknologi og digitalisering

Publisert

Portrettbilde av Håkon Haugli

Verdier skapes sjeldnere i lineære prosesser internt i bedrifter. Nå kaster plattformer om på måten varer og tjenester produseres, distribueres og konsumeres.

Gjennom å utnytte teknologiske fremskritt har selskaper som Apple, Tesla, Uber og AirBnB vokst seg store og satt standard for nye norske selskaper som Gelato, Nabobil og Avamera. Maskinlæring, virtuell virkelighet, bot-er, blockchain og 3D-printing lager en stadig større lekegrind for vår tids innovatører. Samme teknologiboom er på vei inn i biologien, der skog, fisk og andre råvarer får nye anvendelsesområder. I sum har de teknologiske hoppene gitt oss en ny industriell revolusjon som ingen ennå ser rekkevidden av.

Harvard Business Review beskriver de grunnleggende endringene godt i siste utgave. Verdiene skapes ikke gjennom kontroll over ressursene, men gjennom å formidle ressurser til riktig tid, til riktig person.

Da iPhone ble lansert i 2007 hadde fem store mobilleverandører 90 prosent av overskuddet i bransjen. I 2015 stod Apple alene for denne andelen av overskuddet. Det er ikke selve telefonen som har skapt suksessen, men plattformen App Store som kobler produsenter og forbrukere. Gjennom lignende plattformer har delingsøkonomien allerede snudd opp ned på en rekke bransjer.

I bilmarkedet har Elon Musk skapt en bevegelse av lojale brukere, og det vil garantert øke etter lanseringen av "folkebilen" Model 3. Telenor-sjef Berit Svendsen har omtalt Tesla som en smarttelefon på hjul, og det gir mening når vi ser på de to plattformer som utgjør kjernevirksomheten:

  • En digital plattform som gjennom datainnsamling og analyse gir Teslas ingeniører mulighet til å forbedre bilen gjennom jevnlige programvareoppdateringer.
  • En energiplattform som gir lokal produksjon og lagring av energi i hjemmet ved hjelp av Tesla- batteriet Powerwall.

Nye plattformer vil skape store endringer på områder som utdanning, helse, finans og transport. Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen sa nylig at selskapet bør bli en personlig logistikk-assistent for brukerne – gjennom å vite hvor de jobber, når de bør stå opp, og hva de skal gjøre i helgen. Han mener vi ikke kan fremskrive fremtidens kollektivtransport etter hvordan det ser ut i dag. Det har han rett i.

Ledere som Jenssen sitter med nøkkelen til vår tids største utfordringer – klimakrise, eldrebølge og lav produktivitetsvekst. Samtidig må de sørge for at Norge tar bevisste valg rundt det offentliges rolle i fremtidens plattformbaserte samfunn. NAV kan for eksempel oppfylle arbeidsformidlingsoppdraget på helt nye måter. Det er lett å tenke seg en plattform for direkte kontakt mellom arbeidsgivere og arbeidstakere, uten mellomledd og uten saksbehandling.

Offentlige tjenester vil være plattformbaserte om kort tid, og dyktige ledere i offentlig sektor må innse at besøkelsestiden er nå. Gjennom godt samspill med kunnskaps- og teknologinæringslivet kan de utvikle løsninger som vil løse norske utfordringer, og samtidig legge grunnlag for nye norske eksportnæringer. Det må begynne med forståelse av hva som er den grunnleggende driveren: At fremtidens brukergrensesnitt har flyttet seg til innerlommene våre.

Denne kommentaren sto på trykk i Finansavisen 2. mai 2016.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: