Abelia

Innhold

Et innblikk i Industri 4.0

Nyhet, Teknologi og digitalisering

Publisert

Besøk hos Mercedes.

- Tyskland imponerer. Her er det kort vei fra ord til handling når noe er bestemt. Tyskland har mye industri, og er helt avhengig av å være langt framme for å sikre at næringslivet lykkes i den internasjonale konkurransen.

Det sier Abelias næringspolitiske direktør Hilde Widerøe Wibe. Rett før påske deltok hun på Næringsdepartementets studietur til München og Stuttgart. Departementet ønsker innspill til sin industrimelding som skal komme før jul, og hadde invitert med utvalgte organisasjoner og bedrifter.

- For bare tre år siden lanserte Tyskland begrepet Industri 4.0, som innebærer en smartere industri med digital produksjon. Nå snakker 90 prosent av tyske virksomheter om Industri 4.0 og hva det innebærer for dem - og halvparten er i gang med investeringer, sier Hilde Widerøe Wibe.

Milliarder til forskning

- Tyskland har allerede kanalisert milliarder til forskning og etablert mange yrkes- og fagskoler hvor elevene jobber med industrielle roboter og automatiserte prosesser, sier hun.

 Turen inkluderte besøk til konsulentbedriften Roland Berger, bedriftene Siemens, Daimler og Festo, forskningsinstituttet Fraunhofer-Gesellschaft og skolen Göppingen Lernfabrik 4.0.

- I tillegg til høy oppmerksomhet om behovet for digitalisering i næringslivet, er også alle de ulike myndighetsnivåene svært aktive. De bidrar til å sikre tilstrekkelig IKT-kompetanse på alle nivåer, bevilger midler til forskning og laboratorier, får på plass god bredbåndsdekning, og bidrar til å bevisstgjøre små og mellomstore bedrifter til å omstille seg for en ny tid. Sikkerhet er også et viktig område som adresseres for å ivareta bedriftenes intellektuelle verdier, sier Wibe.

Nytt økosystem

Industri 4.0 handler i all hovedsak om å oppnå høyere effektivitet, produktivitet og fleksibilitet. Det innebærer et helt nytt økosystem hvor ulike teknologier samhandler og endrer forretningsmodeller.

Næringsminister Monica Mæland og statssekretær Lars Jacob Hiim.

- Bedriftenes ønske om digitalisering handler først og fremst om effektivisering og økt produktivitet. Samtidig handler det om forbedret kundedialog, møte individualiserte kundebehov, høyere produksjonsfleksibilitet og bedre utnyttelse av produksjonskapasiteten, mindre feilkilder, forbedrede produkter og kort og godt mer effektiv bruk av ressursene, sier Wibe.

Hun mener Næringsdepartementet fikk med seg en rekke gode politiske tiltak fra Tyskland.

- Også her hjemme er det behov for å stimulere til en innovasjonskultur. Vi trenger allianser mellom industri, IKT-virksomheter og myndigheter. Det er viktig at myndighetene promoterer mulighetene som ligger i en digitalisering av næringslivet.

Norsk klyngemodell

Wibe mener den norske klyngemodellen kan bygge videre på samarbeidsmodeller og partnerskap som står sentralt i Industri 4.0.

- Veien fra forskning til kommersialisering må kortes ned. Vi kan ikke lenger ha treårige forskningsprosjekter og vente på resultatet, men arbeide kontinuerlig med forbedring og implementering, sier Wibe.

- Industri 4.0 krever ny kompetanse, og det er spesielt behov for ingeniører og IKT-kompetanse. Programmering er en nøkkelkompetanse i en innovasjonsdrevet verden. Evnen til å håndtere kompleksitet vil bli et viktig konkurransefortrinn. Det er også et større behov for folk som er villig til å lære nytt gjennom hele arbeidslivet, sier hun.

På turen kom det også opp en diskusjon om reindustrialisering. Plassmangel gjør dette til en utfordring i Tyskland, mens Nederland har det som en del av sin Smart Industri-plan. De ser blant annet på mulighetene for å dele på produksjonskapasitet og bygge forretning ut av delingsplattformer.

Les mer:

Flere artikler om digitalisering av næringslivet:

  1. Kommentar, Teknologi og digitalisering

    Analog næring i en digital verden

    Når EU har igangsatt arbeidet med digitalisering av byggenæringen, kan ikke Norge velge å stå utenfor.

  2. Nyhet, Teknologi og digitalisering

    64 digitale forslag til næringslivet

    Digital21-gruppen leverte denne uka 64 forslag til regjeringen om hvordan næringslivet kan digitaliseres.

  3. Kommentar, Teknologi og digitalisering

    Norge må ta kampen om kunstig intelligens

    Snart vil alle tjenester basere seg på dette, mener Telenors Sigve Brekke og Abelias Håkon Haugli.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: