Abelia

Innhold

Vil sidestille drosjeselskapene og Uber

Nyhet, Teknologi og digitalisering

Publisert

Bilde av drosjekø.

- Vi trenger like konkurransevilkår for persontransport. Det betyr regulering som sidestiller drosjeselskapene og nye delingsøkonomiaktører.

Det sier Kjetil Thorvik Brun som er fagsjef for digitale næringer i Abelia. Utspillet er ett av mange råd Abelia har gitt Samferdselsdepartementet i forbindelse med høringen om fremtidig drosjeregulering.

- Vi må endre de tradisjonelle drosjesentralene slik at de har bredere roller som transportformidlere for både taxiselskaper og individuelle sjåfører. Individuelle sjåfører med private biler eller biler registrert til næringsvirksomhet må kunne registrere seg hos transportformidlere som tilbyr bookingtjenester, enten det er gjennom tradisjonelle drosjesentraler eller digitale selskaper, sier Brun.

Fremtidens arbeidsliv og gårsdagens regler

Han sier at digitalisering gir muligheter for nye forretningsmodeller og bedre ressursutnyttelse

- Dette gjelder i meget høy grad i transportmarkedet, der det er stor variasjon i etterspørselen basert på tidspunkt og sesong, sier Brun.

Abelia organiserer delingsøkonomiselskaper som Uber og Nabobil.no, og har det siste året engasjert seg sterkt i rammevilkårene til de nye selskapene. Abelia har arrangert både rundebordsmøter med politikere og myndigheter, og en egen konferanse om delingsøkonomi.

- Vi kan ikke møte fremtidens arbeidsliv med gårsdagens regler. Delingsøkonomien kan skape ny jobbvekst og større verdier, men den utfordrer også lover, regler og etablerte selskap. Sett med Abelias øyne må disse selskapene reguleres på en måte som ivaretar innovasjon, verdiene og arbeidsplassene de skaper, samtidig som vi sørger for at selskapene bidrar til en bærekraftig verdiskaping i samfunnet, sier Brun.

Han mener debatten om regulering av delingsøkonomien belyser et generelt behov for gjennomgang av eksisterende regulering som er blitt utdatert av teknologisk utvikling.

Må ha like konkurransevilkår

- Eksisterende ordninger må ikke bli et vern for noen aktører og etableringsbarrierer for andre. Et moderne regelverk bør sikre rettigheter og ansvar for forskjellig tjenester og forretningsmodeller, samtidig som like konkurransevilkår og grunnleggende sikkerhets- og forbrukerstandarder ivaretas. Dette vil øke valgmulighetene både for kundene og dem som ønsker å kjøre, inkludert dagens taxisjåfører, sier Brun.

- Dagens regulering gjør det vanskelig å høste av fordelene med ny teknologi både for samfunnet og for forbrukere, i tillegg til at reguleringen begrenser åpenhet og konkurranse. Dermed realiserer vi ikke potensialet for produktivitetsforbedring i persontransportmarkedet. Dagens markedsstruktur oppfordrer heller ikke til innovasjon eller serviceforbedringer i tilstrekkelig grad. Vi mener reguleringene må være teknologinøytrale, og samtidig tillate ulike segmenter som i det minste inkluderer ett drosjesegment og ett transportdelingssegment. Det vil gi en fleksibel regulering som ivaretar nåværende og fremtidig utvikling innen transportdeling og teknologi, sier Brun.

Les Abelias høringsinnspill om fremtidig drosjeregulering.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: