Abelia

Innhold

Stort behov for digital vask av lover og regler

Kjetil Thorvik Brun, Abelia.

Høyesteretts behandling av delingstjenesten Haxi har gitt tydelig beskjed til politikerne, skriver Kjetil Thorvik Brun i denne kommentaren.

Transportformidling innen delingsøkonomien har vært omdiskuterte både nasjonalt og internasjonalt. Forretningsmodellen er klassisk innen et næringsliv som er vokst frem i fulldigitaliserte samfunn. Teknologien blir utnyttet til det fulle, enkelt og greit ved å tilby en direkte kobling mellom en som har ledige ressurser og en som har behov for ressurser – uten fordyrende mellomledd. Teknologisk enkelt og ønsket av kundene, men krevende for både etablerte næringer, domstoler og politikere. Ved årsskiftet tok NHO-sjef Kristin Skogen Lund en tur med en bil fra Uber. Kanskje er det på tide at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tar sine regjeringskolleger med på en tur med Haxi?

I høst hadde politiet i Stavanger en stor aksjon mot det de trodde var ulovlig persontransport formidlet gjennom delingstjenesten Haxi. Tre av sjåførene som ble tatt tok saken videre inn i rettsvesenet. I Oslo er det de som kjører for UberPOP som får gjennomgå, mens UberBLACK bruker løyver tilpasset limousinmarkedet - og er derfor utenfor det som til nå har vært mest omdiskutert.

Dommen fra Høyesterett konkluderer med at Haxi er lovlig fordi de ikke tilbyr transport på "offentlig plass". Samtidig står det i begrunnelsen at lovgiver neppe kan ha sett for seg en mobilapplikasjon som formidler da loven ble laget. Dette er et vesentlig poeng som illustrerer utfordringen på en rekke samfunnsområder.

Lover og forskrifter – og metoder for operasjonalisering av dem – er utarbeidet i lys av samfunnet slik det fungerer på et gitt tidspunkt. Med tilhørende muligheter og begrensninger. For eksempel ble krav om kjentmannsprøve og taksameter for å drive persontransport utarbeidet i en tid uten GPS, apper og nettsky.

Når Justervesenet tolker taksameterforskriften slik at mobiltelefoner og internettbaserte tjenester ikke kan benyttes som taksameter i henhold til forskriften, er dette et nytt eksempel på en forskrift som har blitt et gjerde mot digitalisering av eksisterende næringer så vel som for ny digital næringsutvikling i Norge.

Det er ikke bare samferdselsområdet som har møtt – og kommer til å møte – utfordringer i den digitale hverdagen. De fleste sektorer vil oppleve det samme, og flere reguleringer vil svekke teknologisk innovasjon og næringsutvikling.

Domstolene må dømme etter gjeldende lov. Politikerne, derimot, må brette opp ermene for en større digital rengjøring av norske lover og regler.

(Kronikken er tidligere publisert i VG)

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: