Abelia

Innhold

Med fortiden som mal for fremtiden

Bilde av drosjer.

Vi kan ikke se bakover i historien for å finne fremtidens organisering og regulering av nærings- og arbeidsliv, skriver Kjetil Thorvik Brun i denne kommentaren.

I Klassekampen 22. juli kritiserer to filosofer Abelias høringsuttalelse om delingsøkonomi og transportnæringen. Hovedpoenget deres synes å være at det blir flere fordyrende mellomledd når transporttjenester tilbys gjennom nye teknologiske plattformer. Dette er feil. Suksessen bak innovative tjenester som Uber, Haxi og Nabobil.no er nettopp at man kobler kunde og sjåfør/bileier direkte gjennom en app. Det betyr færre fordyrende ledd, ikke flere.

Resten av innlegget preges av lignende feilslutninger. Det hevdes at delingstjenester ikke handler om deling av overskuddsressurser. En tung majoritet av de som tilbyr tjenester gjennom nye plattformer gjør imidlertid dette på deltid. De har tid, disponerer bil og har mulighet til å kjøre noen turer. Det er en bedre utnyttelse av både arbeidskraft og materielle ressurser.

Forfatterne konkluderer også med at billigere transporttjenester må skyldes urimelig utnytting av arbeidskraft. I så fall må de mene at drosjenæringen er optimalt organisert og regulert i dag, siden alle prisreduksjoner vil gå utover førerens inntekter. Det er en velkjent utfordring i dagens transporttilbud at bilene står stille med lav utnyttelsesgrad. Smart bruk av teknologi kan bidra til å øke utnyttelsesgraden og med det øke omsetningen – samtidig som prisen til forbruker går ned.

Filosofene raljerer med vårt poeng om at vi de neste årene må gjøre mer for mindre. Hvis de hadde sett litt lenger enn panseret på en drosje, ville de erkjent at dette handler om langt mer enn transportnæringen. Når oljeinntektene daler, trenger vi flere bein å stå på. Vi trenger nye eksportinntekter, og kan ikke forvente at andre næringer kan ha like høy omsetning per ansatt eller like høy eksportandel per omsatte krone som olje- og gassnæringen. Vi er avhengig av nye vekstnæringer, og de fleste er enige med oss i at kunnskap og teknologi kommer til å stå sentralt.

Flere rapporter har konkludert med at så mye som halvparten av dagens jobber kan være borte om 15-20 år. De må erstattes av nye arbeidsplasser og næringer, og de kan ikke vokse frem hvis vi ikke samtidig fjerner etableringshindre og utdaterte regulatoriske begrensninger.

(Innlegget er tidligere publisert i Klassekampen)

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: