Abelia

Innhold

Datadrevet inntektsjakt

Nyhet, Teknologi og digitalisering, Data

Publisert

#205

Kjetil Thorvik Brun, leder for teknologi og digitalisering i Abelia, og administrerende direktør Øystein E. Søreide. (Foto: Abelia)

Norsk økonomi har vært under omstilling lenge før COVID-19. Behovet for å gjøre mer for mindre er ikke nytt, men mulighetene for å gjøre det er større enn noen gang. Det skyldes særlig fire bokstaver: data.

Innlegget er tidligere publisert av Digi.no

Norsk økonomi er ved et viktig vendepunkt og må omstilles mot høyere produktivitetsvekst. Det er like sant nå, som da produktivitetskommisjonen skrev det i 2016. Mye har skjedd siden den tid, men to ting er fortsatt gjeldende.

For det første må vi gjøre mer, med mindre. Petroleumsnæringen vil ikke være den samme vekstmotoren som den har vært i norsk økonomi fremover. Samtidig øker de offentlige utgiftene, uten at vi ønsker å senke velferdsnivået.

For det andre er utvikling, adapsjon og distribusjon av teknologi en nøkkel til å håndtere omstillingen vi står ovenfor. Her har det imidlertid skjedd mye siden produktivitetskommisjonens rapport var ferdig i 2016.

Behovet for omstilling fra før Covid-19 er ikke borte, men det er forsterket og behovet er fremskyndet. Stortinget, regjeringen og samfunnet må altså forberede seg på trangere tider. Det betyr mindre forbruk og kostnadskutt. Et budsjett balanseres ikke bare med kostnadsendringer eller skattejusteringer. Krisen bør være det politiske startskuddet for jakten på økte inntekter for AS Norge..

Data er et vesentlig bidrag for reduserte kostnader, og i ennå større grad for økte inntekter.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne:

Hei!

Hei!

Vil du få vårt ukentlige nyhetsbrev på e-post?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: